Overal waar je kijkt zie je wel een bedrijf met een minimalistisch logo. Ze focussen hun huisstijl op het ‘Less is more’ principe en maken hun logo’s ‘flat’. De focus op ruimte en simpliciteit is verfrissend tegen het ‘in your face’design uit de jaren 2000 waarin 3D perspectief de standaard was. Maar toch bestaat minimalisme al heel lang, dus waarom komt het nu zo veel voor?

Bron: Design Shack

Wat is minimalisme?

Minimalisme is een vorm van design dat focust op simpliciteit: enkel de nodige elementen zijn aanwezig. Het focust vooral op de lege ruimte en de details van de elementen die wel aanwezig zijn. Vaak zijn het hele beperkte kleurenpaletten die gebruikt worden en slechts één of twee fonts.

Rebranding

Een merk rebranden is een nieuwe look of feel geven aan dat merk. Dit gebeurt vaak omdat het bedrijf een wijziging wil in de boodschap die ze overbrengen. Dit gaat niet alleen gepaard met een nieuw logo, maar met een complete evolutie van de huisstijl.

Google

Google-Logo-Redesign-Before-and-After.jpg

Bron: Surgogroup

Google liet het oude logo, met een serif typeface, vallen voor een strak, geometrisch sans-serif font. Het bedrijf liet weten dat de verandering gebeurt was door het besef dat ze niet zomaar een online zoekmachine meer waren. Het logo staat nu op zowel software als hardware en verschijnt ook veel meer op kleine schermen. De leesbaarheid moest verhoogd worden.

Microsoft

microsoft-logo-old-new

Bron: El Haddad

 Ook Microsoft maakte hun logo flat met enkel symmetrische lijnen en een geometrisch, strak sans-serif font. Het lettertype, Segoe genaamd, wordt gebruikt in al hun correspondentie en staat op al hun producten. De verschillende gekleurde vierkanten stellen de verschillende portfolio’s van het bedrijf voor.

Mastercard

mc-abnd

Bron: A Brand New Day

Ook bij de rebranding van Mastercard zien we duidelijk dezelfde trend. De symbolen zijn symmetrisch. Er wordt een geometrisch sans-serif lettertype gebrukt dat makkelijk leesbaar is. De tekst staat ook niet langer in de figuren maar ernaast.

Hoe komt dit?

In één woord samengevat: Apple. Apple had al in de jaren 2000 veel succes met hun producten die een heel minimalistisch design volgden. Enkele voorbeelden daarvan zijn de iPod en later ook de iPhone. Alles in hun design is gefocust op enkel het nodige, en de ervaring van de gebruiker met de producten. Zij kenden met die designkeuze ongezien veel succes, en durfden enkele jaren later die designkeuzes ook doortrekken naar hun software en hun website.

Apple website in 2007

1-2-apple2007-border.jpg

Bron: NN Group

Apple website in 2012

1-3-apple2012-border.jpg

Bron: NN Group

Apple website in 2015

1-4-apple2015-border.jpg

Bron: NN Group

Als gevolg van het succes en de voordelen van deze designkeuze hebben vele bedrijven een grotere focus op design gelegd en zijn ze mee in de less is more stroming gevolgd.

Auteur: Bavo Maes