Als een designer een bepaalde kleur toepast op zijn ontwerp, dan is dat nooit (lees: NOOIT) omdat hij of zij dat een mooie kleur vindt. Of bijvoorbeeld, omdat diezelfde designer de kleur bij het ontwerp vindt passen. Kleuren is de facto een wetenschap en heeft een zinvolle betekenis. Je staat hier misschien niet bij stil, maar elke kleur heeft zijn waarden en normen en daar maken ze bij designs, marketing en ga zo maar verder gretig gebruik van. Om het goed te begrijpen zal ik het even demonstreren, ik haal er 2 bekende streamingwebsites bij voor muziek, namelijk Spotify en Tidal.

Spotify

spotify.png

Opvallend in het logo van Spotify is zonder meer het groene bolletje met de witte geluidsgolven. Groen zorgt voor mentale rust en helpt tegen angsten, stress en depressies. Ideaal dus voor een muziek streamingswebsite aangezien je ontspannen in de meeste gevallen wel de reden is waarom men Spotify gebruikt. Het menselijk oog is ook het meest gevoelig aan groen omdat deze kleur het grootste deel van ons visueel spectrum inneemt, daarom valt het logo dan ook meteen op waardoor het momenteel één van de meest herkenbare logo’s ter wereld is.

webspotify.png

Op de website zelf zien we eigenlijk iets heel opmerkelijk, geen groen, zelfs niet in het logo. We zien voornamelijk roos op de homepage en dat is omdat roos aanzet tot actie. Je ziet hierboven op de print screen wat erop staat. Het lijkt me duidelijk waarom hier voor die kleur is gekozen. Roos verhoogt je bloeddruk en je zelfzekerheid met als gevolg dat je actief wordt en dat is net wat een bedrijf als Spotify wilt om nieuwe klanten te lokken.

Tidal

Een andere streamingswebsite is Tidal, misschien wat minder bekend bij de meesten, maar ze hebben toch een groot aantal gebruikers. Hun website is overwegend zwart, dat geeft je een mysterieus gevoel waardoor je de neiging hebt om verder te scrollen voor meer informatie. Je bent als het ware getriggerd. Naast wit heb je ook blauwe accenten, deze zijn er om rust te creëren. Blauw is ook de kleur van vertrouwen, iets wat je als bedrijf zijnde wel wilt uitstralen.

tidal

Wat ik hiermee duidelijk wil mee maken is dat kleuren een grote rol speelt in ons leven, ook al beseffen we dat niet altijd. Wees kritisch en redeneer op vlak van kleur.

Bronnen: http://www.spotify.be en http://www.tidal.com

Auteur: Aljim Panny