In de conceptvideo is te zien dat grote gebouwen in de Verenigde Arabische Emiraten worden uitgerust met eigen stations waar individuele pods kunnen aanmeren. Die pods, geschikt voor personen of vracht, worden vervolgens per vier gecombineerd en getransporteerd in de transportbuis.

De pods kunnen ook in de stad rond rijden. Ze verplaatsen hun vracht of passagiers via de weg, om ze op hun specifieke locatie te krijgen. Hyperloop One wil er ook voor zorgen dat bedrijven hun eigen pods kunnen beheren. Zoals taxis van een Hotel of bedrijfswagens van bedrijven.

 

Uitzicht

Het uitgestrekte landschap tussen Dubai en Abu Dhabi is behoorlijk bezienswaardig. Daarom hebben de ontwerpers van architectenbureau BIG een manier bedacht om de passagiers toch een blik te gunnen op de buitenwereld. Door in de buis nauwe, doorzichtige sleuven te plaatsen met een regelmatig interval, ontstaat een zoötroop-effect, waardoor een illusie van het voorbijrazende landschap moet ontstaan.

Andere Hyperloops

De Verenigde Emiraten zijn niet de enige met het idee om hyperloop toe te passen. Hyperloop One heeft ook onderzoeken lopen in Finland, Zweden, Rusland, Zwitserland en de Verenigde Staten. Onlangs voerde het bedrijf nog een succesvolle test uit, waarbij een pod in 1,1 seconden de snelheid van 187 kilometer per uur haalden.

Het uiteindelijke doel van Hyperloop is om de pods tegen een snelheid van 1000km/u te laten rijden.

Elon Musk

Wie anders dan Elon Musk, oprichter van PayPal, Tesla en SpaceX, presenteerde in 2013 al zijn idee voor de Hyperloop: een transportsysteem dat goedkoper, sneller en efficiënter moet zijn dan huidige vervoermiddelen. Hyperloop One, dat eerder bekendstond als Hyperloop Technologies, is een van de bedrijven die het concept in de praktijk willen brengen.

Een hyperloop in België lijkt me wat te veel van het goede. Maar een goede systeem of buizen verbinding tussen elke stad, waar treinen of pods door rijden, kan enkel maar positief zijn voor het overtollige verkeer in ons land.

Auteur: Robin Verberckmoes