Gebruiksvriendelijkheid is een concept dat niet veel bedrijven onder de knie hebben. Ik dacht meteen aan Ikea, hun website moet je waarschijnlijk ook zelf nog in mekaar zetten, iets wat uiteindelijk niet lukt omdat je weer een binair vijsje ontbreekt.

Toch was ik aangenaam verrast toen ik hun website bekeek. Hij volgt de principes van AIDAS redelijk nauw. Er is duidelijk aandacht aan gespendeerd.

Ikea

Ikea Home.PNG

Bron: Ikea 

Het eerste wat je ziet als je de website opent, is een grote image slider die je aandacht trekt, met seizoensgebonden producten.

Ikea cap 2.PNG

Bron: Ikea 

Bij het scrollen vind je andere producten, gerangschikt per categorie, die misschien interessant zijn voor jou. Als je een product vind dat je verder wil bekijken kan dat gebeuren door actie te ondernemen, namelijk erop klikken. Als je toch overweegt om het te kopen, kan je het product reserveren in een filiaal bij jou in de buurt. Instant satisfaction!

Maar er zijn natuurlijk ook veel slecht voorbeelden. Kijk maar naar een concurrent van Ikea, namelijk Meubelen De Coninck.

Meubelen De Coninck

mdc.PNG

Bron: Meubelen De Coninck

De afbeelding linksmidden trekt je aandacht, maar je kan er niet op klikken. De tekst is onleesbaar en zelfs na vijf minuten zoeken heb ik nog steeds geen manier gevonden om verder te gaan naar een andere pagina van de website.

Auteur: Bavo Maes