We hebben allemaal wel al eens gehoord van coolblue: de webshop-gigant die de laatste jaren enorm gegroeid is. Cool blue werd opgericht in het jaar 1999, maar hoe zit het met de gebruiksvriendelijkheid van hun website?

Over het algemeen zou je de website van cool blue als een van de besten van hun soort kunnen beschrijven. Een webshop er aantrekkelijk uit laten zien en je trademark herkenbaar maken en overbrengen naar de klant. Daar gaat het om. Dat besefte cool blue maar al te goed. We gaan wat dieper in op de indeling van hun website.

coolblue-scroll

Op de homepage van coolblue wordt je direct om de oren geslagen met de meest gekochte producten op de markt van coolblue. Aan de linker bovenkant zien we direct de onderverdeling van de niches van de webshop. Coolblue staat er om bekend van een heel basic patroon te volgen dat toch aanspreekt. Ze hebben hun winkel opgedeeld in verschilllende niches, en hier dan ‘aparte’ webshops van gemaakt. Zo kan je bijvoorbeeld naar laptopshop.be surfen als je een nieuwe laptop wilt.

coolblue-gif

Op deze manier bezit coolblue een heel arsenaal aan winkels. Dit zorgt niet enkel voor een duidelijke structuur, maar ook voor een goede gebruiksvriendelijkheid. De gebruiker kan gemakkelijk terecht komen bij precies datgene waarnaar hij op zoek is. Ze weten ook heel erg de aandacht te trekken door hun ‘oranje bol op blauwe achtergrond’ design. Het is simpel, maar ondertussen associëren een aantal duizenden klanten dit met de webshop van coolblue.

coolblue-search-bar

Indien de gebruiker dankzij deze duidelijke structuur nog niet bij zijn einddoel kan geraken, biedt coolblue ook nog een searchbar met zoeksuggesties aan. Op deze manier kan je in een oogopslag zien of coolblue net datgene aanbiedt waar jij naar op zoek bent.

smartfeun-keupen

Eens je je in de juiste categorie bevindt, kan coolblue je ook verleiden om in te gaan op je interesses. Je krijgt een hele hoop filter-mogelijkheden die het online winkelen in mijn ogen veel gemakkelijker maakt dan in een fysieke winkel achter je gadgets te gaan. Ook kan je zoeken op de rubriek “coolblue’s keuze”. Hier vind je alle interessantste goederen die op dat moment volgens coolblue in de aanbieding zijn.

Mocht je zelf een leek zijn op gebied van technologie, kan je altijd raad vragen bij de klantendienst, waar je binnen het uur antwoord krijgt. De werknemer waarmee je dan in de chat zit is steeds opnieuw enorm vriendelijk en wil er zeker van zijn dat je niet met vragen blijft zitten.

Naar mijn mening wordt je in coolblue naar de kassa geleid met een gouden halsband om en een toast kaviaar voor je ogen. Je wordt dusdanig verleid om dat ene product te kopen waar je zo naar verlangd. Coolblue hecht heel veel belang aan de gebruiksvriendelijkheid van hun webwinkel en dat uit zich op alle vlakken.

auteur: Arno Roelandts