Airbus heeft onlangs een patent genomen op een nieuwe manier van instappen in een vliegtuig. Het zou werken via afneembare containers die op de luchthaven worden gevuld met passagiers en later aan het vliegtuig worden gemonteerd. Deze manier van “laden” zou een totaal nieuwe manier van functioneren zijn voor zowel luchthavens als de luchtmaatschappijen.

Nummer 14 op de tekening duid een cabine aan voor het vervoer van passagiers, bagage, vracht of combinaties daarvan.

Het concept zal een enorm kost vormen voor de accommodatie van luchthavens, maar tevens ook weer veel tijd besparen voor in en uitstappen. Reizigers die doorreizen hoeven het vliegtuig niet meer te verlaten. Enkel hun cabine wordt van vliegtuig verwisseld.

To reduce a plane's turnaround time, Airbus suggests 'a removable cabin module, comprising a floor, an upper aircraft fuselage portion connected to the floor, and a first and a second end wall

 

 

The entire cabin can then be lowered and attached to the plane. When passengers land, their cabin is removed and immediately replaced with another, fully loaded cabin

Airbus heeft ook nog aanvragen ingediend voor een US Patent voor nieuwe smart vliegtuigen die zijn ingesteld voor een revolutie in de reisbranche, met een prachtig ramen en interactieve vensters, zodat passagiers kunnen leren over de bezienswaardigheden waar ze over vliegen. Het omvat onder andere touchscreen vensters en high-tech vensters die interactief met de passagier reageren. De visie van Airbus is om met veel licht de kans te bieden om te genieten van de hemel. Ook plaats besparende ideeën zijn ingediend. Zo zouden, zoals op de tekening te zien is (nummers 14), mensen kunnen plaats nemen op fietszadel vormige stoelen.

The patent follows one filed by Airbus in October which details a split-level mezzanine style aircraft. The arrangement would be used in a premium cabin such as business class with rows in the middle section alternating between floor level and an elevated level that is several feet higher