In dit artikel zal ik kijken of het kleurgebruik, kleurpsychologie en typografie van de website peterbusse goed in elkaar zit.

Kleurgebruik
De website gebruikt blauw, geel en oranje. Blauw staat voor rust, geel voor positiviteit en oranje brengt warmte maar de manier waarop ze de kleuren gebruiken werkt niet en komt de website heel onprofessioneel over.

Kleurenblindheid proof
Er zijn 3 soorten kleurenblindheid. Protanopia(hebben moeite met het onderscheiden van blauw en groen, rood en blauw), Deuteranopia(hebben moeite met het onderscheiden van rood en groen), Tritanopia(hebben moeite met het onderscheiden van blauw en groen, geel en violet). Zoals je ziet zou dit geen probleem voor kleurenblinde mensen moeten zijn om onderscheid te zien.

ss2016-12-01at06-48-25

Typografie
De website gebruikt over de hele site 1 font maar het is een schreef lettertype wat niet goed is voor kopteksten en titels terwijl de hele website bestaat uit titels.

Compositie
De compositie van de site valt opzich nog mee. De hele website is in het midden en gebruikt het hele scherm niet maar alle onderdelen hebben wel genoeg witruimte tussen elkaar.

Conclusie
De website is zeer slecht opgebouwd van kleurkeuze tot compositie. Ze zouden de kleuren moeten aanpassen en het hele scherm wat benutten zodat het er mooier uitziet.

Auteur: Lorenzo Menz

Bron:
http://www.42bis.nl/2013/08/hoe-kleurenblind-proof-is-jouw-website/
http://www.kleurenpsychologie.be/home.html