Het is iedereen wel al overkomen. Je bezoekt een website en er wordt je gevraagd om een account aan te maken. Het registratieformulier komt tevoorschijn en je denkt meteen: “Weer zo’n lang formulier…”.

 Villo! (fietsen in de stad Brussel) en NMBS (treinen in België) zijn twee overheidsbedrijven die transport voor de maatschappij voorzien. Als je naar de website van deze bedrijven surft kan je op beide een account aanmaken om je abonnementen online bij te houden.

Villo!

Villo Sign Up.png

Een account aanmaken op Villo! is niet echt een leuke ervaring. Het is zo een website waar je het gevoel krijgt van “moet dit nu echt?”. Dit komt vooral door de weergave van de invulvelden en het kleurgebruik. Als deze velden op een andere manier zouden weergegeven zijn dan in één lange lijst, zou de gebruiker  het veel aangenamer vinden om dit formulier in te vullen. Ook het kleurgebruik kan hierbij een rol spelen. De kleuren die hier gebruikt worden, worden eerder als “saai” ervaren.

MyNMBS

MyNMBS Sign Up.png

MyNMBS doet het al iets beter, de kleuren die gebruikt worden zijn de kleuren die doorheen de hele website gebruikt worden. Ze pakken het ook anders aan door de invulvelden niet allemaal onder elkaar te plaatsen. Toch is de compositie van het formulier helemaal niet aangenaam om in te vullen. De invulvakken zijn grotendeels niet gealigneerd, het gebruik van witruimte is niet overal juist, … .

Conclusie

Deze websites hebben helemaal geen aangename registratieformulieren. Volgens mij spelen kleur en compositie in deze gevallen een grote rol. Ik denk dan ook dat het belangrijk is dat daar op gelet wordt bij het aanmaken van een registratieformulier.

Auteur: Arthur Magnus

Bronnen:

Villo!

MyNMBS