De website die op dit moment het meest bekend staat voor streamen is twitch.tv. Door de plotse explosie in populariteit van eSports (zoals League of Legends, CS:GO, Overwatch, enz.) is deze site mee in populariteit gestegen. Maar wist je dat vroeger (rond 2007) de meest gebruikte streaming site livestream.com was? Deze site werd vroeger door jongeren voor dezelfde doeleinden gebruikt: het streamen van games, films, tekenen, noem maar op. Maar dankzij de eerdergenoemde boom van Twitch schakelde een groot deel van Livestreams doelgroep over naar zijn concurrent. Gelukkig bleef Livestream niet bij de pakken zitten en heeft daardoor ook zijn doelgroep meer gefocust op professionals, bedrijven en conferenties. Samen met zijn update in doelgroep heeft Livestream ook direct de oude layout (die je nog altijd in al zijn “glorie” hier kunt vinden: https://secure.livestream.com/myaccount/channels) verandert naar degene die ze nu gebruiken. Maar nu blijft de vraag: hoe gebruiksvriendelijk zijn ze en stemmen ze goed af op hun doelgroep?

Twitch.tv

Zoals eerder gezegd is Twitch een site dat vooral bedoeld is voor gamers en voor grote game events. Dat wordt met de hoofdpagina direct duidelijk omdat je direct face-to-face staat met een livestream die op dat moment is aan het spelen en veel kijkers heeft. Zo kom je direct te weten wat er op Twitch te doen valt en of er op dit moment misschien iets belangrijk te doen is of niet. Vervolgens als we naar beneden scrollen dan kan de kijker makkelijk een spel aan klikken dat hem interesseert en zo een lijst van streamers browsen totdat hij iemand heeft gevonden dat hem of haar leuk lijkt. Vervolgens zijn er op de homepagina nog meer filters en dit is eigenlijk Twitch zijn sterkste punt. De gebruiker kan heel snel met weinig klik- en scrollwerk op het kanaal komen dat hij of zij wilt bekijken.

Eigenlijk ligt de focus van Twitch dus duidelijk op de kijkers zelf. De homepagina is volledig op hun gericht want zij kunnen er super makkelijk in navigeren. Maar wat betekent dat voor streamers zelf? Nergens wordt er op de homepagina iets geadverteerd of in de spotlight gezet over zelf te streamen wat spijtig is. Want mensen die sneller weten hoe ze kunnen streamen zijn vele sneller gemotiveerd om ook te gaan streamen en zo meer gebruik te gaan maken van de website. Je komt pas zelf echt in contact met het feit dat je kan streamen eens dat je ingelogd bent. En zelfs dan nog moet je nog even zoeken naar hoe alles in elkaar zit.

In een notendop: Twitch focust zich heel hard op de kijkers in plaats van de streamers zelf. Dit is deels goed omdat er zo een belangrijk deel van de Twitch gemeenschap al een goede ervaring heeft bij het vinden en bekijken van kanalen maar dit zorgt er ook voor dat de streamers zelf wat worden verwaarloost. Als ze een grotere focus op streamers zouden leggen en hun zo meer zouden aanspreken dan zouden mensen sneller gemotiveerd zijn om zelf ook te beginnen met streamen en zo de website levend houden.

twitch.gif

Livestream.com

Nu over naar de meer volwassen concurrent van Twitch. Voordat ik start met de het bespreken hoe gebruiksvriendelijk de site is wil ik toch even zeggen dat deze site qua uiterlijk prachtig ontworpen. Moderne layout, zeer mooie kleurkeuze en alles komt ook zeer persoonlijk over. Maar dat terzijde.

Livestream zit eigenlijk aan de andere kant van het mes. Zij focussen zich vooral op het verkopen van hun producten voor mensen dat willen streamen waardoor het al moeilijk wordt om de livestreams zelf te vinden. Natuurlijk is dat geen al te goede eerste indruk. Wanneer een gebruiker moeite heeft om hetgeen te vinden waarvoor hij eigenlijk je product zou willen kopen dan kan men zich al heel snel de vraag stellen of het het eigenlijk wel waard is.

Om even dieper in te gaan op het feit dat ze hun navigatie een beetje hebben opgeofferd voor een betere verkoop wil ik even wijzen naar de drie bovenste woordjes: Broadcast, Capture en Discover. Ze zijn bedoelt om mensen te interesseren door een soort “slogan” te vormen maar hierdoor is het niet meer duidelijk wat ze betekenen. Zo is Broadcast eigenlijk maar gewoon info over het bedrijf zelf, Capture is productinfo en Discover zijn de livestreams zelf. Ook is het lange telefoonnummer dat rechts staat hun manier om te zeggen dat dat de link is naar de contactpagina. Origineel is het wel maar mensen gaan er minder snel op drukken omdat het anders is.

livestream.gif