Velen onder jullie zullen waarschijnlijk een Facebook account hebben. Het is een website die we dagelijks een aantal uur bezoeken. Maar hoe komt het dat deze zo populair is? In het volgend artikel zal deze website geanalyseerd worden op basis van het kleurgebruik de typografie en de compositie.

Kleurgebruik

facebookkleur

Op Facebook zijn er niet al te veel verschillende kleuren te vinden: Blauw, groen, grijs en wit. Zou het door het gebruik van deze kleuren zijn dat Facebook zo aantrekkelijk is? Dat is heel goed mogelijk, in de marketing wereld staat blauw namelijk bekend als een kleur dat vertrouwen en veiligheid uitstraalt. Dat is misschien een van de redenen dat mensen zo gehecht zijn aan het platform.

Typografie

facebooklettertype.png

De typografie die Facebook gebruikt is zeer simpel. Ze maken gebruik van verschillende lettertypes op verschillende platformen die zeer sterk op elkaar lijken. Het zijn lettertypes dat heel goed leesbaar zijn. Dit is belangrijk op een platform waar je het grootste deel van de tijd leest. Het zorgt ook voor een aangename ervaring.

Compositie

facebookcompositie.png

Het grote succes van Facebook is te danken aan zijn tijdlijn. Dit is ook een belangrijk onderdeel van de compositie van de website. Elke post wordt weergegeven in een “kaart”. Door het gebruik van deze “kaarten” is het heel duidelijk wanneer een post begint en eindigt. Het gebruik van deze “kaarten” trekken ze dan ook door op het hele platform. De compositie van Facebook zorgt ervoor dat een gebruiker meteen alles vindt wat hij nodig heeft waar hij het wil vinden.

Conclusie

Facebook is natuurlijk niet de allersimpelste website om te gebruiken, zeker niet als je een instelling moet veranderen. Maar toch is het een van de meest gebruikte sociale netwerken op de wereld. Het succes is grotendeels te danken aan het. De kleur, typografie en de compositie van de website spelen hier een zeer belangrijke rol in.

Auteur: Arthur Magnus

Bronnen:

Facebook

Sitepoint

Blog Facebook Blauw