1. Onduidelijkheid

Je wilt een account aanmaken op Youtube. Het eerste wat opvalt als je op de Sign In knop drukt is dat je wordt herleidt naar de google.com website. Dit is al zeer verwarrend voor mensen die daar geen ervaring mee hebben. Oke, het voordeel is hier wel dat je maar 1 account nodig hebt om alle Google services te gebruiken maar stel je wilt enkel Youtube gebruiken.

2. Te veel invulvelden

Youtube is een gelijkaardige service als Vimeo die ik in mijn vorig artikel besprak. Daar had je enkel een naam, een email adres en een paswoord nodig om je in te schrijven. Bij Youtube (of beter gezegd Google) moet je veel meer informatie geven. Naast de basisgegevens hebben ze ook jou geboortedatum, geslacht, telefoonnummer en locatie nodig. Waarom hebben ze dat nodig? Voor niets minder dan Ads. Bij Yahoo is dat hetzelfde verhaal.

Screen Shot 2016-12-01 at 09.54.51.jpgScreen Shot 2016-12-01 at 09.57.24.jpg

3. Email registration

Zoals ik hierboven heb vermeld, de gebruiker wilt zo snel mogelijk aan de slag gaan. Dit was trouwens ook een puntje van mijn vorig artikel. Bij Youtube moet je na het inschrijven nog je email registreren. Dit wilt zeggen dat je eerst nog de email moet vinden in je emailprogramma of zelfs moet inloggen online om op de bevestigingslink te klikken. Dat is allemaal tijdverlies. Laat daarom de keuze aan de gebruiker om zijn email adres later te bevestigen.Screen Shot 2016-11-30 at 17.43.14.jpg

4. Niet onthouden van gegevens

Eerste scenario: Je hebt al je info ingevuld om een account aan te maken op yahoo.com maar je vergeet één veld in te vullen. Je zult dan zien dat er een foutmelding komt maar bovendien zal je je paswoord opnieuw moeten invullen. Dit kan frustrerend zijn, zeker als je een ingewikkeld paswoord hebt gekozen.

Tweede scenario: Je hebt al je info ingevuld om een account aan te maken op yahoo.com maar dan zie je dat er ook de mogelijkheid bestaat om een bestaand email adres te gebruiken. Je klikt op die link, de pagina herlaadt en je moet alles opnieuw beginnen. Dit is de beste manier om je gebruikers af te schrikken.

5. Waar moet ik mij registreren?

De laatste vraag die je jezelf moet stellen bij het ontwerpen van een registratieformulier is: Weet de gebruiker wel waar hij zich moet registreren? Als je op Youtube geen account hebt dan heb je links boven de knop “Sign In” staan, dat is oke. Maar bij Yahoo heb je ook zo een knop, maar deze noemt dan “Aanmelden”. Als je hierop drukt zie je een venster om in te loggen. Om je aan te melden moet je op de link “Heb je nog geen account? Registreren” klikken. Dat kan weer zorgen dat de nieuwe gebruikers gaan afhaken.

Bronnen:
– yahoo.com
– youtube.com

Auteur: Yannouk van Dyck