We leven in een tijd waar alles snel moet gaan en waarin ons hele model van samenleven gericht is op productiviteit. Burn-out ’s, stress en tijdsdruk zijn alomtegenwoordig en dat is ook, meditatie- en mindfulness expert, Andy Puddicombe niet ontgaan.  Hij is de persoon achter de applicatie Headspace.

15311583_1015491483118b4742_646423582_o

Headspace is een applicatie dat fungeert als personal trainer om je geest te trainen en tot rust te komen. De applicatie zet je aan om elke dag enkele minuten te mediteren en zo beter om te gaan met stress en angst, je creativiteit en focus te verhogen en relaties beter onderhouden. De gebruiker kan zijn vooruitgang opvolgen en delen met vrienden.

 

Het design van een dergelijke applicatie moet de juiste sfeer weergeven. Headspace slaagt erin om hun boodschap ook visueel over te brengen door de juiste kleuren, vormen en visuele elementen te gebruiken.

‘Our simple idea is to teach the world to meditate, so that everyone can live a happier, healthier, more enjoyable life.’

Het logo van Headspace is een oranje cirkel. Cirkels hebben geen begin of einde en worden psychologisch verbonden aan het idee van oneindigheid en tijdloosheid. Enerzijds roepen cirkels een gevoel van volledigheid en verbondenheid op, anderzijds suggereren ze beweging. Al deze termen die mensen onbewust linken aan cirkels passen perfect binnen thema’s van meditatie en mindfulness.

Het tweede element is de kleur. Woorden die volgens de kleurenpsychologie aan de kleur oranje gelinkt worden, zijn: warmte, optimistisme, spontaniteit, beweging, levenskracht. Oranje is een positieve kleur die minder beangstigend is als rood, ze straalt een vitale kracht uit en maakt mensen blij. Het is duidelijk dat de makers van Headspace ook over de kleur goed hebben nagedacht.

De ronde vormen en de oranje kleur komen steeds terug in het design van zowel de applicatie als de website. Een derde kleur die veel terugkomt is blauw, een neutrale kleur dat staat voor trouw, veiligheid, betrouwbaarheid en controle.

Dankzij de oranje kleur krijgen gebruikers het gevoel dat ze met de applicatie vooruitgang gaan boeken, hun leven in handen nemen en hun doelen bereiken. Dankzij de blauwe kleur krijgen ze het gevoel dat ze deze stappen kunnen ondernemen in een veilige en betrouwbare omgeving, de applicatie.

De applicatie en de website geven een rustige indruk door voldoende witruimte en de zachte kleuren. Ze maken gebruik van mooie flat-designed tekeningen ter ondersteuning van tekst.

blog2

capture2

Het lettertype is goed leesbaar en belangrijke begrippen worden geaccentueerd door middel van kleur en typografische tools.

capture3capture4

Volgens mij zijn de makers van Headspace er volledig in geslaagd om een oude praktijk heruit te vinden en in een modern design aan te bieden aan het publiek.

Auteur: Wendy Vanden Meerssche

Bronnen:

http://www.kleurenpsychologie.be/vrolijk_oranje.html

http://www.shutterstock.com/blog/psychological-meaning-shapes-use

http://blog.visme.co/color-psychology-in-marketing-and-brand-identity-part-2/

https://www.headspace.com/