Heb je altijd al willen weten hoe je het beste registratieformulier kunt maken? Dan is dit artikel voor jou! Ik zal je een paar tips geven over hoe je het best moet aanpakken met sign in forms.

1. Achtergrondinformatie

Eerst en vooral is het belangrijk dat de gebruiker precies moet weten waarom hij zich moet inschrijven. Dus vooraleer de gebruiker enige persoonlijke informatie moet invullen, zou hij al duidelijk moeten weten wat de voordelen van registreren zijn.

2. Less is more

Deze quote wordt veel te vaak gebruikt, maar het is de waarheid. Hou je registratieformulier kort en bondig zijn. Wie geeft er nu graag zijn persoonlijke informatie weg aan vreemden? Onnodige velden laat je best weg, 2-3 velden voor de naam, het email adres en paswoord is eigenlijk al genoeg. Vimeo en Twitter zijn hiervan heel goede voorbeelden. Bij allebei moet je maar 3 velden invullen, nl. je naam, je email adres en een paswoord.  Bij Twitter kan je zelfs kiezen om in te registreren met je telefoonnummer i.p.v. je email adres. Omdat het registratieformulier zo klein mogelijk moet zijn (zeker voor mobile) is het ook heel effectief om de labels en placeholders van input fields te combineren.

3. One click Registration

Tegenwoordig moet je je op zoveel websites registreren, dit betekend ook heel veel paswoorden onthouden. Daarom zie je vaak de knop “Sign in with Facebook” of “Sign in with Google”. Dit is dé gemakkelijkste manier om je ergens in te schrijven. Bij Vimeo zie je die knop ook staan. Langs de ene kant is het een win-win situatie want jij hebt je kunnen inschrijven in 1 click en de website heeft al je informatie. Maar langs de andere kant brengt dit ook nadelen met zich mee. Vimeo heeft nu echt alle informatie van jou, veel meer dan wat ze eigenlijk nodig hebben, en Facebook weet nu naar welke videos je kijkt. Als je die techniek gebruikt voorzie je dus best ook de mogelijkheid om zich op een klassieke manier in te schrijven met een email adres.

4. Kleurcodes

Het gebruik van kleuren tijdens het registratieproces is de beste manier om aan te tonen aan de gebruiker of hij goed of slecht bezig is. Iedereen weet dat rood voor een fout staat, oranje voor een waarschuwing en groen voor succes. Als je dit combineert met wat tekst en icoontjes dan is je registratieformulier al een stuk duidelijker. Twitter en Vimeo maken daar goed gebruik van. Bij Twitter staat er een groen vinkje naast juist ingevulde info en een rood kruisje met wat tekst bij fout ingevulde info. Vimeo gebruikt het zelfde principe met een ander icoontje.

screen-shot-2016-11-30-at-01-00-09screen-shot-2016-11-30-at-00-37-24

5. Meteen aan de slag

Een keer dat de gebruiker zich heeft ingeschreven, is het het beste dat hij dan meteen aan de slag kan. Dus zorg dat hij automatisch ingelogd is en laat hem de vrijheid om zijn email adres later te bevestigen.

Met deze 5 tips zal je het succespercentage van jou registratieformulier zeker en vast doen stijgen!

Bronnen:
http://www.twitter.com
http://www.vimeo.com

Auteur: Yannouk van Dyck