Die-hard luchtvaartfanaten willen graag de laatste nieuwtjes weten over nieuwe toestellen, grote aankopen door grote luchtvaartmaatschappijen, informatie over hun dichtstbijzijnde luchthaven en ga zo maar verder. Nu is het de vraag welke website het best is op vlak van gebruiksvriendelijkheid. Ik haalde de 2 bekendste eruit en onderzocht deze voor jullie.

Flightlevel.be

flightlevel

Flightlevel is een mooi gestructureerde website, waar je (bijna) alles kunt vinden op de homepagina. De website heeft een navigatie die rechts vanboven staat, maar omdat er maar 2 links zijn is het niet echt nodig dat het menu meescrollt, wat in dit geval ook zo is. Verder zijn de verschillende categorieën van de site duidelijk geordend, zo heb je eerste een banner met de headliner, daarna het nieuws (flightlevel is grootendeels een nieuwssite over civiele luchtvaart, dus deze volgorde is zeer goed), de spottersguide en alle teamleden. Enkel het ‘over ons’ gedeelte is wat weggestoken in de footer, maar dat is geen probleem aangezien dat geen prioriteit is met betrekking tot de website.

Luchtvaartnieuws.nl

luchtvaartnieuws

De volgende site die we onder de loep nemen is de bekendste van de 2. Luchtvaartnieuws draait ondertussen al een aantal jaren mee en heeft daarom de meeste bezoekers. Er is een horizontale hoofdnavigatie, maar deze is niet fixed, wat niet echt handig is. De slider is een leuke toevoeging, maar geen meerwaarde omdat het veranderen van slide eigenlijk onpraktisch is. Je vind ook veel broodtekst op de homepagina, wat zorgt dat je het overzicht kan verliezen tijdens het scrollen van de pagina. Het design algemeen is redelijk verouderd, zeker vergeleken met flightlevel.be.

AIDAS

Attention

De banner van flightlevel trekt meteen je aandacht terwijl je bij luchtvaartnieuws je verschillende aandachtspunten hebt (banner, logo links boven, formulier rechts). Eigenlijk is het een proper/clean design vs. een druk verouderd design.

Interest

Civiele luchtvaart is natuurlijk niet iets dat iedereen fascineert, maar toch zou je ervan verschieten voor hoeveel mensen vliegtuigen een passie is. Omdat er toch wel een grote basis geïnteresseerden zijn, lijkt een vliegtuignieuwssite zeker niet ongewoon.

Desire

Mensen die deze websites bezoeken verwachten nuttige informatie en nieuws over de actuele civiele luchtvaart.

Action

De voornaamste acties voor de gebruiker zijn scrollen en aanklikken wat je wilt lezen/bekijken. Bij luchtvaartnieuws is het iets complexer, je kan scrollen naar beneden en op die manier de verschillende nieuwtjes overlopen, maar je kan ook de slider doorlopen (wat dus niet zo praktisch is). Daarnaast heb je meerdere opties in de navigatie, dus enkel op de homepagina blijven is niet meteen vanzelfsprekend. (Bij flightlevel moet je dus minder acties ondernemen vergeleken met luchtvaartnieuws, hierdoor verhoogt het gebruikersgemak.)

Satisfaction

Over het algemeen kan je wel stellen dat bezoekers van beide websites hun weg wel zullen vinden, al is flightlevel op vlak van gebruiksvriendelijkheid toch wel beter. Het is overzichtelijk, goed gestructureerd, mooi design en het trekt je aandacht.

Responsive design

flightlevel-responsive

Flightlevel.be is responsive voor alle mobiele apparaten en veel valt er niet op aan te merken, enkel jammer dat het menu niet fixed is, maar met 2 links is dat misschien niet nodig. Luchtvaartnieuws.nl is dan weer helemaal niet responsive, jammer want een groot deel van de mensen heeft een mobiel apparaat, dus hiermee lopen ze potentieel veel bezoekers mis. Ze kunnen niet blijven teren op hun bekendheid, want flightlevel is populairder aan het worden, ook in Nederland en dat is niet zonder reden.

Conclusie

Flightlevel.be – Een moderne site die je een mooi overzicht geeft wat de laatste feiten zijn binnen de luchtvaart, het is ook responsive en het heeft een aantrekkelijk design.

Luchtvaartnieuws.nl – Deze site heeft een make-over nodig, de navigatie moet best fixed zijn en het teveel aan content op de homepagina, daar moet iets aan gedaan worden. De slider kan ook best herbekeken worden, want daar kan je veel beter mee doen. Willen ze groot blijven, dan gaan ze hun site sterk moeten verbeteren (en responsive maken).

Bronnen: http://flightlevel.be/ en http://www.luchtvaartnieuws.nl/

Auteur: Aljim Panny