De mediamarkt is een winkel dat iedereen wel kent, zeker als je vaak met IT in contact komt. Vandaag gaan we hun website analyseren volgens de AIDA-model. AIDA staat voor Attention, Interest, Desire, Action. Soms wordt er een S voor Satisfaction toegevoegd. Het AIDA-model is een model dat vaak voor marketing gebruikt wordt.

Aandacht (Attention)

De eerste stap van het model Wanneer je de website bezoekt, is het eerste dat je opvalt de banner met de Black Friday korting. Deze banner maakt duidelijk dat er een belangrijke kortingsperiode bezig is.

Knipsel1.PNG

Interesse (Interest)

De volgende stap is het opwekken van interesse. De Black Friday Banner heeft een countdownklok. Dit toont dat de huidige actie maar tijdelijk is. Bezoekers die naar de website gaat, zien dat er een tijdelijke actie gaande is en willen direct uitzoeken of zij van deze actie kunnen profiteren. Door de countdownklok wordt er nog een extra tijdsdruk op de klant uitgeoefend, waardoor de klant snel een beslissing moet maken (en minder tijd heeft om na te denken). De oude prijs wordt ook doorgeschrapt zodat de potentiële klant

Daarvoor zullen ze op de banner klikken. Op de geopende pagina worden verschillende deals aangeboden.

knipselknipsel1

Verlangen (Desire)

De derde stap is de interesse om te zetten naar een verlangen naar het product. Dit doet deze website door het tonen van enkele specificaties over de producten. De grootte van de harde schijf, de grafische kaart en processor worden gebruikt om de klant te overtuigen dat hij/zij het aangeboden product nodig heeft.

Als op de knop “Bekijk alle producten” geklikt wordt, wordt er een lijst met alle producten met korting getoond. Op deze pagina staan nog meer specificaties over de producten.

knipsel

Actie (Action)

De voorlaatste stap is het aanzetten tot actie. De Mediamarkt maakt het de klant zeer makkelijk om producten aan zijn of haar winkelkarretje te plaatsen. De rest van het aankoopproces is ook eenvoudig.

De rode kleur is ook kenmerkend aan deze website en rood is een kleur dat aanzet tot actie. (Of de kleur rood voor deze reden is gekozen weet ik niet. Deze rode kleur wordt ook in de winkels gebruikt.)

 

Auteur: Ruben Junius

Bronnen:

Mind Tools Entertainment Team. (sd). AIDA. Opgehaald van mindtools.com: https://www.mindtools.com/pages/article/AIDA.htm