Een gebruiksvriendelijke webshop maken is niet gemakkelijk. Je moet rekening houden met de doelgroep, zorgen voor een duidelijke navigatieflow en structuur, de juiste kleuren kiezen en zo voort.

In deze blogpost bespreek ik twee webshops, een goed voorbeeld en een slecht.

Firebox

‘A place where you can shop for the unusual’

Firebox is volgens mij een goed voorbeeld van een gebruiksvriendelijke website. Firebox is een Britse webshop waar je allerlei leuke, ongewone gadgets op kan kopen: ‘a place where you can shop for the unusual’.

a

Qua lay-out maakt Firebox consistent gebruik van een content block design. Elk product dat ze verkopen staat overzichtelijk in een blok waardoor de bezoeker van de website een duidelijk overzicht krijg van alle producten, dit trekken ze door op elke pagina. Als je op een product doorklikt is de beschrijving voor elk product op dezelfde manier opgebouwd.

b

c

De kleuren die ze gebruiken zijn zwart, wit en een lichtgrijze achtergrond. Zwart straalt veiligheid en zekerheid uit en wit zorgt voor rust in de pagina. In de marketing zorgt een effe zwarte achtergrond voor een klasse- en stijlvolle verschijning dat vaak terug te vinden is in de kunstwereld. Hun logo en menubalk is een zwart vlak met witte letters wat voor een sterk contrast en opvallende aandachtstrekker zorgt. Gelukkig overdrijven ze hier niet mee, want witte tekst op een zwarte achtergrond is immers vermoeiend voor onze ogen om te lezen. Aangezien de gadgets die ze verkopen al opvallend en kleurrijk zijn, vind ik het een goede keuze om voor de rest van hun lay-out deze twee neutrale kleuren te gebruiken. Ook kleurenblinde bezoekers zullen geen last ondervinden om doorheen de website te navigeren.

De designer maakte gebruik van twee verschillende lettertypes, een voor het logo en een voor de resterende tekst. Beiden zijn goed leesbaar.

Ook de structuur van de websites en de navigatie van de website is duidelijk.

d

Ik vind dit een zeer goed voorbeeld van een website met veel content die toch gebruiksvriendelijk is.

NinjaJump

De volgende website is een zeer slecht voorbeeld van een gebruiksvriendelijke website.

NijaJump is een Amerikaanse speelgoed webshop die de bal helemaal heeft misslaan op vlak van design en gebruiksvriendelijkheid. De webshop bevat minstens 4 verschillende lettertypes waardoor de website chaotisch overkomt.

3

De hoofdkleuren die de webshop gebruikt zijn groen, rood, blauw en oranje. Er wordt duidelijk geen rekening gehouden met mensen die aan kleurenblindheid lijden. 1 op de 20 mannen lijdt immers aan rood-groenkleurenblindheid en deze twee kleuren worden net gebruikt voor zowel hun logo als hun hoofdbanner.

4

Qua lay-out is er weinig rust in de pagina, de bezoeker weet niet waar eerst te kijken waardoor banners of aandachttrekkers minder effect hebben. Ook de ‘in stock’ animaties werken eerder op de zenuwen van de bezoeker dan overtuigend.

2

Auteur: Wendy Vanden Meerssche

Bronnen:

https://www.firebox.com/

http://www.ninjajump.com/help.php?section=contactus&mode=update

https://econsultancy.com/blog/66731-25-excellent-ux-examples-from-ecommerce-sites/

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurenblindheid

http://www.kleurenpsychologie.be/home.html