Onlangs vroeg de docent tijdens het hoorcollege wie er allemaal een startup wilt oprichten later. Toen ik dit artikel aan het lezen was dacht ik er aan en vond dat medestudenten die er interesse in hebben alvast een goed basis moeten hebben.

Meestal krijg je een A voor excellentie. Misschien krijg je zelfs een E voor Inspanning en een T leuk geprobeerd, als je wordt beoordeeld door Phife Dawg (RIP) van A Tribe Called Quest. Maar, het is algemeen aanvaard dat F voor mislukkingen is.

Echter, F is een zeer belangrijk ingrediënt bij het overwegen van wat een geweldig project is.

Burgertijd

Denk aan een project als een hamburger – een milieuvriendelijke hamburger, natuurlijk. Soms moet je jezelf afvragen: “heeft dit genoeg mayo? ‘. “Is het broodje te hard?”, “Wat als we een ander soort bloem hadden geprobeerd?”.

We moeten hetzelfde doen met projecten en de kans verhogen om elke hap interessant en lekker te maken. We kunnen er misschien niet in slagen, maar het is beter om te proberen en falen dan niet te proberen. Als we niet de juiste ingrediënten gebruiken, zal de burger niet goed smaken en dan is het vaak beter om het niet te eten.

Dus wat zijn de geheime ingrediënten?

6 F-woorden om te overwegen

Fun: Goede hamburgers zijn gemaakt in keukens waar fantasieën het beste vriend is van experimenteren.

Fame: Een hamburger smaakt beter als er een goed verhaal achter zit.

Fortune: Het kost tijd om een goed groot hamburger te maken. En als Benjamin Franklin juist is, kost het ook geld.

Forward: Als je de “burgers van de toekomst” wilt maken, moet je jezelf ook uit dagen. Het is eng om nieuwe dingen te proberen, maar de resultaten zijn interessanter en je groeit ervan.

Freedom: Creativiteit bloeit eruit als er een ruimte is om creatief te zijn. Vertrouwen is de geheime saus. Het kan enige tijd duren om vertrouwen te verdienen, maar creativiteit bloeit er als je het hebt.

Footprint: Het is onze verantwoordelijkheid om de wereld een betere plaats, een hamburger (of pixel) te maken op een moment.

U kunt deze eenvoudige tool gebruiken om te controleren of er iets ontbreekt. Als er tekorten zijn, probeer ze te overbruggen voordat je aan het project begint.

Als uw hamburger er lekker uitziet, en het project maakt je ongelukkig. Moet je misschien een hobby vinden, het huren van een coach, veranderen van zaken, …

f-ometer

Stel jezelf vragen

Als je een zware tijden hebt voor het uitzoeken waar je de sandwiches gaat zetten, overweeg dan de volgende vragen:

Fun:

  1. Wat maakt de gebruikers, de klant en je team enthousiast?
  2. Is de chemie goed?
  3. Waarom zijn we ongeduldig om te beginnen?

Fame:

  1. Wat is het verhaal achter het project?
  2. (Waarom) zouden mensen zich interesseren?
  3. Zal het pers erover schrijven?

Fortune:

  1. Is er voldoende tijd om het geweldig te maken?
  2. Gaat de tijd hand in hand met het budget?
  3. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de twee hand in hand gaan?

forward:

  1. Gaan we naar een onbekend terrein en tegen de status quo?
  2. Zullen we dit project lanceren of wordt het een ander bureau dan toen we begonnen?
  3. Wat is de korte en lange termijn visie voor het merk/product/dienst?

Freedom:

  1. Is er een wil om risico’s te nemen of moeten we veilig spelen?
  2. Zijn er veel of weinig stakeholders?
  3. Hebben ze ons vertrouwen?

Footprint:

  1. Maken we echt een verschil?
  2. Hebben we een goed of slecht bijdragen aan de wereld?
  3. Veranderen we menselijk gedrag in positieve of negatieve zin?

Als je niet kan antwoord op een of meer van deze vragen, is het misschien tijd om de omstandigheden bij elkaar te veranderen.

Stof tot nadenken

Het is interessant om een project te ontleden door middel van deze hamburger-lens. We moeten altijd streven naar dat alle hamburgers hoog zijn, maar in de werkelijkheid zijn er zeer weinig projecten (en burgers) dat alles hebben.

Het belangrijkste is dat de totale “scoren”, zoals u wilt, positief is en we streven ernaar om vóór de aanvang en gedurende het hele project de parameters hoog te houden. Dus, als er een parameter laag is, maar de andere vijf hoog zijn, is het zeer waarschijnlijk een groot project.

 

bron: http://thenextweb.com/insider/2016/11/13/secret-ingredients-great-projects/

Auteur: Ahsen Gözen