Qua layout zijn beide sites redelijk identiek met hun menu vanboven en aan de linkerzijde een kolom met informatie rond je eigen account en de mensen die je volgt. De ruimte die overblijft is dan benut met ruimte voor videos af te spelen of om videos voor te stellen.

Bij plays.tv hebben ze de ruimte rechts nog benut om extra informatie te tonen rond de activiteit van de mensen die jij volgt.

screen-shot-2016-11-15-at-00-06-49screen-shot-2016-11-15-at-00-06-38

Aida model

A:  Bij beide sites is de grootste kolom gericht op videos. Dit is omdat ze willen dat de video’s de aandacht van de gebruiker trekt, ze hebben ze allerlei soorten videos

Youtube: videos gerelateerd aan je laatst bekeken videos, videos die veel bekeken zijn binnen het land van afkomst, videos die aanbevolen worden door youtube zelf etc

Plays.Tv: videos gerelateerd aan je laatste gespeelde game (weten ze dankzij gebruik client) videos van gebruikers die je volgt, videos die gerepost worden door gebruikers die je volgt.

I: Het tonen van videos die je uitdagen om ze te bekijken. Waarbij je geïnteresseerd geraakt in de maker van de video en zo meer er van gaat kijken.

D: Net zoals interesse kan het een persoon ook veel laten verlangen. Het kan net zoals bij interesse gaan van het wachten op een nieuwe video van een persoon of de rest zien van andere video.

A: Mensen gaan aanzetten tot het dagelijks terugkomen voor het kijken van bepaalde video’s of het maken van eigen content.

 

Mijn conclusie van deze beide sites is dat ze goed opgedeeld zijn qua layout en op een logische manier. Ze gebruiken vaak de meest bekeken video van de dag of week omdat het vaak videos zijn die snel de aandacht trekken van mensen waarbij ze ook succesvol zijn omdat zelf ook vaak uren verdoe op beide platformen zonder het te beseffen.

Bronnen:

youtube

plays.tv

 

auteur:

Casper Coomans