Hoewel momenteel 1,7 miljard  mensen Facebook, en 500 miljoen mensen Instagram gebruiken, registreren nog steeds elke dag duizenden mensen zich voor deze platformen.
Hieronder ga ik bekijken hoe dit proces precies verloopt via het web.

Facebook

Facebook is opgericht in 2004 door Mark Zuckerberg, destijds nog student psychologie aan Harvard. Onderhand is het uitgegroeid tot een van de grootste sites ter wereld met meer dan 1,7 miljard gebruikers.

groeifacebook

Uiteraard zijn deze cijfers behoorlijk bewonderenswaardig, maar hoe kunnen gebuikers zich effectief aanmelden voor de site?

loginfacebook

Als we naar facebook.com surfen, worden we begroet door een statische pagina. Hier hebben we de mogelijkheid om in te loggen of om ons aan te melden.

Hoewel Facebook veel informatie over zijn gebruikers bijhoudt, hoeven we tijdens het registratieproces  enkel een paar simpele dingen in te vullen, zoals naam, wachtwoord, e-mail, geboortedatum en geslacht, wat het hele proces een stuk aangenamer maakt.

loginfacebook2

Eens we deze weinige zaken hebben ingevuld, komen we terecht op de oude vetrouwde Facebook zoals vele die kennen. Zoekbalk boven, chatvenster beneden en in het midden een groot wit vlak met informatie. Hoewel we de informatie in het witte vlak niet direct in hoeven te vullen, is het natuurlijk fijn voor vrienden om basisinformatie terug te kunnen vinden op ons profiel.

Over de eenvoud van het registreren bij Facebook ben ik zeer te spreken. Ik had verwacht dat er veel meer aan te pas zou komen, gezien de hoeveelheid informatie waarover Facebook beschikt, maar gelukkig werd ik hierin aangenaam verrast.

Een bijkomend voordeel van het hebben van een Facebook account is dat er via de zogenaamde ‘social login’ op andere sites makkelijk geregistreerd kan worden. Het is niet meer nodig om voornaam, geboortedatum, etc. in te geven omdat dit automatisch doorgegeven wordt aan de derde partij door Facebook.

Instagram

Instagram is een in 2010 gelanceerde app die de gebruiker in staat stelt om foto’s of video’s te bewerken, meestal door ze te filteren. Eens dat gedaan is, kunnen de foto’s en video’s gedeeld worden op verschillende socialmedia sites of via Instagram zelf.

logininstagram

De wensite van instagram is heel rechtdoorzee. Veel wit en een menu waarin de gebruiker zich kan aanmelden of inloggen. Bijkomend voordeel is dat Facebook gebruikers zich direct kunnen aanmelden zonder te registreren.

logininstagram2

Na het invullen van gebruikersnaam, naam en e-mail worden we direct doorverwezen naar de startpagina. Aangezien we nog niemand volgen, is er de mogelijkheid om te kiezen uit een aantal voorgestelde accounts om te bekijken.

Instagram is zeer makkelijk om bij te registreren, zelfs nog makkelijker als bij Facebook.
Dit is hoe registreren naar mijn mening moet. Het liefst zo min mogelijk invullen in zo min mogelijk stappen.
Gebruikers willen niet eerst formulieren invullen. Ze willen direct gebruik kunnen maken van de service!

Bronnen:
statista.com/
instagram.com/
Facebook.com/

Auteur: Tyara Schetgens