Tegenwoordig moet kan je je op bijna alle websites registreren. Je geeft je naam, e-mailadres en nog andere informatie mee en beschermt deze met een wachtwoord. Dit proces kan vervelend zijn en lang duren, maar dat is niet altijd het geval. Hier willen we enkele websites met een goed registratieproces in de kijker zetten.

Vooraleer we beslissen of een registratieproces al dan niet goed is, moeten we weten wat een registratieproces goed maakt. Dus wat maakt een registratieproces beter dan andere? Er zijn meerdere elementen die dit bepalen, en afhankelijk van het doel van de website moet de website veel of minder informatie over je hebben, maar hier volgen enkele elementen die het registratieproces van een website verbeteren en enkele die dit proces in kwaliteit doet dalen.

  1. Vraag enkel de nodige informatie

Wanneer je je bij een website registreert, vertrouw je de informatie die je opgeeft aan de website-eigenaar toe. Je wilt dus enkel de nodige informatie opgeven die nodig is om de dienst dat de website aanbiedt te kunnen gebruiken. Ook maken overbodige velden het registratieproces langer. Vraag ook niet om informatie onnodig te herhalen. Een (verborgen) wachtwoord tweemaal invoeren heeft een doel, een e-mailadres tweemaal invoeren heeft dat niet.

2. Groepeer en splits de velden op een logische wijze

Sommige websites hebben nood aan meer informatie dan enkel een e-mailadres en gebruikersnaam. Ebay heeft ook nood aan o.a. je adres en telefoonnummers. Grote registratieformulieren kunnen nieuwe klanten afschrikken. Groepeer de verschillende velden op je formulier. Plaats alle velden omtrent het adres bij elkaar, zet alles omtrent betalingsgegevens apart en zet alle velden omtrent voorkeuren ook apart. Mogelijk kan je het registratieproces in verschillende stappen opsplitsen, zodat de klant steeds maar enkele velden per pagina moeten invullen en niet overspoelt wordt.

3. Geef duidelijk aan welke gegevens er verwacht worden

Zorg dat alle velden een duidelijk label hebben. Zorg dat de voorwaarden van een wachtwoord op voorhand duidelijk zijn. Zorg ook dat het formaat waarin een veld moet ingevoerd worden, duidelijk meegedeeld is. Dit kan o.a. door een placeholder in het veld of een voorbeeld naast het veld. Of je laat de website de input zelf in het juiste formaat zetten.

4. Zorg dat foutieve input duidelijk aangegeven wordt

Wanneer je foutieve input geeft, meld dan ook waarom deze input niet geaccepteerd is. Is het in een verkeerd formaat ingegeven? Is het wachtwoord te kort? Bevat de gebruikersnaam vreemde tekens? Laat duidelijk zien welke velden niet correct zijn ingevuld en waarom.

5. Controleer de input tijdens het invoeren

Controleer de invoer van de velden wanneer de cursor het veld verlaat en niet enkel wanneer op de registratieknop geklikt wordt.

Natuurlijk is dit geen volledige lijst met voorwaarden en best practices, . Laten we nu naar de websites bespreken.

crunchyroll_logo_tagline

Crunchyroll is een video streaming website voor anime en (Japanse) drama. Gebruikers kunnen per maand voor premium betalen om van alle video’s en maximale kwaliteit te genieten, maar kunnen ook voor een gratis account gaan. Ze hebben dan toegang tot een beperkt assortiment aan video’s en max. 480p.

Hun registratieformulier ziet er als volgt uit. Het is een duidelijk en kort formulier. Enkel de nodige informatie wordt gevraagd (alhoewel er kan geargumenteerd worden dat het geslacht niet noodzakelijk is). Het wachtwoord moet niet herhaald worden, wat z’n voor- en nadelen heeft. crunchyroll-registratie

De velden worden direct gecontroleerd. Als de input in een veld niet overeenkomt met het formaat dat verwacht wordt, dan wordt dit direct vermeld zonder dat de gebruiker eerst op de knop “Create Account” moet drukken. Er wordt ook duidelijk gemaakt welke velden er niet correct zijn ingevuld (door de rode streep en X), maar ook wat er fout is met de invoer van het veld.

crunchyroll-registratie-errors

De controle of de gebruikersnaam reeds in gebruik is gebeurt echter enkel nadat er op de knop “Create Account” geklikt is.

crunchyroll-registratie-errors-2

Er zijn nog enkele kleinigheden die ik wel wil vermelden. Ten eerste vraagt de website of je up to date gehouden wilt worden (via e-mail). Dit is een goede optie omdat je hierdoor kan voorkomen dat je inbox vol wordt gespamd met updates, zonder dat je naar je instellingen moet gaan om dit te veranderen. Deze optie staat echter standaard aangevinkt.

Een andere kleinigheid is dat je geen box “I accept the Terms of Service” of dergelijke moet aanklikken. In mijn mening is dit een overbodige actie omdat je deze steeds moet aanklikken om je te kunnen registreren. De manier dat Crunchyroll gebruikt bespaart de gebruiker een klik.

crunchyroll-registratie-full

Het registreren bevindt zich ook vlak naast het inloggen. Dit heeft ook enkele voordelen. Iedereen heeft zich wel al eens proberen te registreren op een website om dan te zien dat het e-mailadres reeds in gebruik is. Met het inlogformulier vlak naast het registratieformulier kan je direct controleren of je je nog kan inloggen met je oude gegevens.

Daarnaast kan je ook inloggen met je Facebookaccount. Doordat je registratieformulier naast je inlogformulier staat, weet de gebruiker dat hij/zij zich niet moet registreren maar dat hij/zij een Facebookaccount kan gebruiken.

Wanneer je je wachtwoord vergeten bent, kan je op “Forgot Password?” klikken om je wachtwoord te resetten. Dit proces is ook heel eenvoudig. Het enige wat je moet doen is je e-mailadres invullen, en je krijgt een mail in je inbox om je wachtwoord te resetten.

crunchyroll-registratie-wachtwoord-reset

 

Dit was het voor Crunchyroll. Laten we nu overgaan op de 2de website, Netflix.

netflix

Netflix heeft geen introductie nodig. Netflix is een van de meest bekende en meest gebruikte video streaming service wereldwijd. Maar in tegenstelling tot Crunchyroll bieden zij geen gratis dienst aan. Netflix biedt wel een free 30 day trail aan, maar verder moet er voor elke volgende maand betaald worden. Het registratieproces van netflix is ook een mooi voorbeeld hoe registratie goed gebeurt.

Het eerste grote verschil dat me opvalt tussen het registratieproces tussen Netflix en Crunchyroll is dat Netflix z’n registratieproces in verschillende stappen heeft opgesplitst, 3 stappen om precies te zijn. Er wordt ook duidelijk vermeld uit hoeveel stappen het proces bestaat en waar je precies bent. De gebruiker krijgt zo een idee hoe lang het registreren nog zal duren en hoever ze al zijn. Elke stap bestaat uit twee schermen, het introductiescherm voor die stap met informatie over wat er gaat gebeuren en een scherm waar gegevens ingevuld moeten worden en/of keuzes gemaakt worden.

nf-stap-1

De eerste stap is het kiezen van een abonnement. Er zijn drie mogelijkheden en elke mogelijkheid wordt op dit scherm met elkaar vergeleken. De gebruiker krijgt een duidelijk overzicht van de gelijkenissen en verschillen tussen de verschillende abonnementen.

Waarom Netflix heeft gekozen om eerst de gebruiker z’n abonnement te laten kiezen en dan pas om z’n gegevens te vragen, weet ik niet zeker. Ik denk dat dit eerder mensen zou afschrikken. Veel nieuwe gebruikers zullen Netflix uitproberen met de 30 day trial. Als het eerste scherm met bij elke mogelijkheid een duidelijke prijs heeft, kan de gebruiker denken dat deze de 30 day trial niet aan het gebruiken is.

nf-stap-1-abonnementen

De volgende stap is het doorgeven van je e-mailadres en het kiezen van een wachtwoord.

NF stap 2.PNG

Hier wordt geen overbodige informatie gevraagd. Enkel het e-mailadres en een wachtwoord wordt gevraagd. Net zoals bij Crunchyroll wordt er hier gevraagd of de gebruiker updates en aanbiedingen wilt ontvangen. Het verschil tussen beide is dat bij Crunchyroll je moet bevestigen dat je wel updates wilt ontvangen, maar standaard is het vakje aangevinkt. Bij Netflix moet je bevestigen dat je geen aanbiedingen wilt ontvangen en standaard staat dit vakje niet aangevinkt. In beide gevallen moet de gebruiker dus op het vakje drukken indien hij/zij geen mails wilt ontvangen.

nf-stap-2-info

De inhoud van de velden worden ook gecontroleerd wanneer je een ander veld selecteert en niet enkel wanneer er op de knop “Doorgaan” geklikt wordt. Met een groen kader wordt aangeduid dat de inhoud goedgekeurd is.

nf-stap-2-correct

Indien er een probleem is, wordt dit met een rood kader weergegeven. De reden waarom de invoer niet geaccepteerd is, wordt dan met een korte tekst onder het veld meegedeeld.

nf-stap-2-errors-1

De derde en laatste stap is de betaalwijze. Je kan uit drie betaalwijzes kiezen; kredietkaart, paypal en cadeaubonnen. Afhankelijk van je keuze ga je naar het volgende scherm. Deze pagina probeert de gebruiker gerust te stellen dat de gebruiker nog steeds terug kan. Als hij/zij niet tevreden is met Netflix, kan de gebruiker z’n abonnement nog steeds opzeggen.

nf-stap-3

Net als bij Crunchyroll moet de gebruiker geen vakje aanduiden om akkoord te gaan met de gebruiksvoorwaarden, wat de gebruiker weer een klik bespaart.

nf-stap-3-creditcard

nf-stap-3-paypal

nf-stap-3-cadeaubon

Na deze stap ben je geregistreerd bij Netflix en is je 30 day trial begonnen.

Een positief punt dat ik heb gemerkt tijdens het maken van deze screenshots is dat wanneer je de pagina verlaat, je vorige gegevens worden onthouden. Met andere woorden, stel dat je na stap 2 de pagina verlaat en terugkomt, dan zijn die gegevens nog steeds ingevuld, wat de gebruiker veel tijd kan besparen.

Dit waren twee voorbeelden van toffe registratievormen. Binnenkort komen er ook twee voorbeelden van hoe het niet moet.

Auteur: Ruben Junius