youtubehome
De homepagina van Youtube wanneer je nog niet bent ingelogd.

Kleurengebruik

Wat Youtube heel herkenbaar maakt is het kleurengebruik. Het Youtube rood, vergelijkbaar met het Coca-Cola rood roept op tot actie, en dat is precies wat Youtube wil bereiken. Ze willen dat je video’s bekijkt of zelf video’s post. Als je nog niet bent ingelogd zie je links in het menu verschillende categorieën in het rood die ook tot actie oproepen. Als je kleurenblind bent is dit niet erg omdat de content van de website allemaal wit is met zwarte of rode tekst, ook het contrast is voldoende.

Wat minder positief is aan het kleurengebruik van Youtube is dat de kleurenpsychologie achter de kleur rood ook doet denken aan agressiviteit, gevaar, liefde, passie wat niet echt past in het kader van Youtube.

Typografie

Youtube gebruikt een schreefloos lettertype genaamd Roboto. De Roboto font werd door Christian Robertson ontwikkeld voor onder andere het Android besturingssysteem van Google. Het is een duidelijk lettertype en goed leesbaar.

Wat ik hieraan negatief vind is dat de typografie niet echt heel herkenbaar is omdat het zeer veel gelijkenissen heeft met Arial.

Compositie

Youtube maakt zeer duidelijk gebruik van een kolommen layout. Alle iconen en titels zijn mooi uitgelijnd. Wat er positief is aan zo een kolommen layout is dat het rust geeft in je pagina en het maakt het responsive maken van een website veel gemakkelijker. Youtube heeft al een volledig mobiele website en een applicatie voor op tablets en smartphones.

youtubemobile
Mobiele website van Youtube, dit is NIET de app.

Conclusie

Youtube maakt goed gebruik van kleur voor herkenbaarheid, en het oproepen tot actie. De typografie is heel duidelijk en vooral gemakkelijk leesbaar. En de compositie met de kolommen layout is gemakkelijk voor de responsiviteit van de website.

Bron: website van Youtube.

Auteur: Brent Janssens