Een site waarvan je hoofdpijn krijgt.

Optimor is een Belgisch HR- adviesbureau, dat vorigjaar mee deed aan integration. Er werd een nieuwe site ontworpen en een functioneel prototype gemaakt maar 1 jaar later staat nog steeds hun afschuwelijke 2005 design online.

Kleurenpsychology:

Geel:

Stimuleert mentale processen, het zenuwstelsel en het geheugen. het moedigd communicatie aan en is over het algemeen geassocieerd met vrolijk zijn, energie, optimisme, creativiteit en een positieve toekomst.

Paars:

Calmerende kleur dat gelinkt is met spiritualiteit, royaliteit en het aansporen van creativiteit. Creatieve, eccentrieke mensen en adolecente meisjes zijn het meest aangetrokken door paars.

De kleuren en hun betekenis zijn opzich goed gekozen.

 

Kleurenblindheid:

Bij het omzetten van kleur naar zwart-wit om het contrast te bekijken, werd me al snel duidelijk dat, ondanks dat geel en paars complementaire kleuren zijn, ze geen goed contrast geven. Dit is tenslotte voor slechtzienden of mensen met kleurenblindheid noodzakelijk.

optimor06

Responsiveness:

Met responsiveness en mobiele toestellen is helemaal geen rekening gehouden.Bovendien is er geen sprake ven het bento box principe. De layout is dan ook alles behalve gebruiksvriendelijk op mobiele toestellen.

 

Beeldtaal & compositie:

Over het algemeen is de fontsize is te klein en slecht gekozen.Voor broodtekst is het aangewezen om een schreef lettertype te gebruiken. Ook zijn er zo goed als geen afbeeldingen te vinden op de steeds meer dan half lege pagina’s. Als de pagina is gevuld staat ze vol met text.

 

Navigatie:

Er zijn 8 hoofdtabs in de navigatie. Elke titel van de tabs op “home” na is vaag. Dan is er nog eens een veel te uitgebreide verticale navigatie. Als laatste is er nergens aangeduid waar je bent, van waar je komt en waar ja vervolgens heen kunt.

Gebruiksvriendelijkheid:

Als het zoeken van een naald in een hooiberg moet je je navigeren op deze site. De zoekfunctie is nutteloos en door het vakjargon dat overal gebruikt word schrik je bezoekers af. Ook het kleurcontrast is ongelukkig gekozen.

 

Conclusie:

Ongebruiksvriendelijk en vermoeiend om naar te kijken. Dringend toe aan een update om terug bij het huidige digitale tijdperk te horen.

 

 

Auteur: Ellen Van Erps