Hotels.com en Booking.com zijn twee grote internationale websites waar je hotels kunt boeken. Veel mensen vergelijken deze websites om de goedkoopste prijs te vinden. Maar ik ga de gebruiksvriendelijkheid van deze twee websites vergelijken.

bookingghotelss

Eerste indruk

Wanneer we op de websites terecht komen valt op dat beiden websites in de linkerhoek een venster hebben waar je gegevens kunt ingeven om een hotel te zoeken. Wat verder op valt is dat beiden websites volgens mijn mening redelijk druk zijn. Ik zelf zou liever een website gebruiken dat iets minder druk is. Ook gebruiken ze beiden zeer verschillende kleuren. Booking.com gebruikt een blauwe kleur, dat meer zakelijke en kalm overkomt. Hotels.com daarentegen maakt gebruik van rood. Rood stimuleert actie en geeft je meer energie.

Analyse volgens AIDA

A van ATTENTION

Bij Booking.com wordt de aandacht meteen getrokken naar het venster waar je gegevens kan ingeven om een hotel te zoeken. Maar ook trekken ze de aandacht naar de grote afbeeldingen naast dit venster. Deze afbeeldingen zijn bestemmingen dat Booking.com je aanbeveelt. Dit kan handig zijn voor mensen dat nog niet zeker weten waar ze naartoe willen gaan.

Op de website van Hotels.com wordt de aandacht meteen getrokken naar de grote afbeelding dat verspreid is over de hele breedte van de website. Op deze afbeelding zie je een mooie hotel kamer. Dit brengt je direct in een vakantiestemming. Doordat je hier naar kijkt valt het zoek venster ook meteen op. Wat eveneens de aandacht trekt is de paarse balk. Hierin staat een advertentie dat als je 10 nachten ergens hebt geslapen dat je 1 gratis krijgt.

I van INTEREST

Bij Booking.com krijg je links afbeeldingen te zien van bestemmingen. Zoals je in de afbeelding hierboven kan zien. Bij deze afbeeldingen staan ook redenen waarom je naar deze bestemming zou gaan. Hiermee proberen ze je geïnteresseerd te maken voor die bestemming. Verder proberen ze je nog meer geïnteresseerd te maken door je te beloven dat je altijd de laagste prijs hebt en gratis kunt annuleren. Als je verder klikt zullen ze je ook een aantrekkelijk aanbod doen zoals een korting van 24%.

booking4

 

Bij Hotels.com proberen ze je onder meer geïnteresseerd te maken door je aantrekkelijke aanbiedingen te geven. Zoals bijvoorbeeld een winter sale. Ik vind dit wel handig want dan kan je allemaal hun aanbiedingen meteen zien.

hotels2

Alsook proberen ze je interesse te verhogen door je weer een vermelding te geven dat je nachten kunt verzamelen en zo uiteindelijke een gratis nacht kunt krijgen. En zoals bij Booking.com geven ze je een korting en een prijsgarantie.

hotels3

D van DESIRE

Op de website van Booking.com proberen ze je te overtuigen van een bepaald hotel door je te vertellen hoe vaak het al gereserveerd is vandaag. Eveneens door je te vertellen dat het erg gewild is en er niet meer veel kamers vrij zijn. Zo proberen ze je te overtuigen dat het wel degelijk een super deal is. Ik vind het wel handig dat ze zeggen welke hotels een “super deal” zijn. Maar jammer genoeg komt dit niet geloofwaardelijk over omdat dit bij elk hotel staat. Ik vind dit minder gebruiksvriendelijk omdat het zeer druk over komt en je niet weet waar je moet kijken. Als je verder klikt zal je een kort tekstje krijgen over het hotel waarmee ze je eveneens zullen proberen te overtuigen. In dit tekstje vind je dan waarom dit zo een goed hotel is en de voordelen dat je hebt met dit hotel. Ook krijg je goede beoordelingen van vorige bezoekers te zien.

booking3           booking5

Daarentegen is Hotels.com gebruiksvriendelijker. zij gaan je niet bombarderen met allemaal deze soort van “redenen” waarom je het hotel zou boeken. Maar gaan je proberen te overtuigen met een beoordeling van tripadvisor en je te vertellen waar het hotel dichtbij gelegen is. Wanneer je verder klikt krijg je nog eens een overzicht van de beoordeling. Hotels.com heeft geen tekstje met info over het hotel maar wel een opsomming met alles dat je moet weten. Dit hangt van persoonlijke voorkeur af welke je het liefst hebt.

hotels4   hotels5

A van ACTION

Uiteindelijk willen deze websites je aanzetten tot boeken van het hotel. Bij Booking.com komt er soms op dat er iemand het hotel aan het reserveren is of aan het bekijken is, hiermee willen ze je tot actie laten komen door te laten blijken dat straks alles vol geboekt zal zijn. Ook krijg je een overzicht van alle kamers dat je kan boeken en de prijzen hiervan.

knipsel

Bovendien staan er overal “boek nu” knoppen om je nog meer aan te zetten tot actie. Ik zelf vind dit minder gebruiksvriendelijk omdat het verwarrend is en je niet goed weet waar je nu juist moet klikken.

booking6

Bij Hotels.com is dit ongeveer hetzelfde. Je krijgt eveneens een overzicht met alle kamers en hun prijzen. Hier kan je wel direct naast de kamer op “boek” klikken en hoef je niet aan te duiden hoeveel kamers je wilt. Eveneens verplaats het zoek venster hier naar boven en verkleint dit tot een zoek balk.

hotels6

Conclusie

Beiden websites lijken zeer goed op elkaar. Naar mijn mening zijn beiden websites zeer druk en daarom niet zo overzichtelijk. Ikzelf zou liever een minder drukke website gebruiken. Toch vind ik Booking.com er beter en moderner uitzien en iets gebruiksvriendelijker. Daarom zal mijn voorkeur naar Booking.com gaan.

Auteur: Michiel Moens

Bronnen: http://www.booking.com/

https://nl.hotels.com/