Tegenwoordig zijn er veel websites die gebruikers de mogelijkheid geven om in te loggen.  Dit stelt ze in staat om bijvoorbeeld gegevens op te slaan om de ervaring te vergemakkelijken.

Hoewel dit voor een verbetering van de website/app moet zorgen, wordt soms juist het tegenovergestelde bereikt. Gebruikers raken gefrustreerd en hebben bijgevolg een slechte ervaring door een gemis aan gebruikersvriendelijkheid.
Hieronder ga ik 2 voorbeelden noemen van een slecht  registratie- en log-in formulier.

Pinterest

Pinterest is een sociaal media platform dat fungeert als ‘prikbord’ voor interessante dingen die de gebruikers op internet vinden.

Het is helaas niet mogelijk om langer dan een paar pins de site als niet-lid te gebruiken. Al snel komt er een overlay over het scherm, waarna het al bijna verplicht is om je in te logen, alvorens je verder kunt scrollen.

pinterestlogin

Dit maakt het heel lastig voor niet-leden om ideeën op te doen. Persoonlijk zou ik dit principe schrappen en mensen vrij laten rondkijken op de website. Dit verhoogd namelijk aanzienlijk de gebruiksvriendelijkheid.

Mijn Online Agenda
Mijn Online Agenda is een webapplicatie waarmee doktoren en ander medisch personeel gemakkelijk een toegankelijke agenda kunnen maken die patiënten kunnen inzien om zo gemakkelijk een afspraak te plannen.

Het nadeel van deze applicatie is dat het erg moeilijk en onoverzichtelijk is om aan te melden.aanmelden0

Er zijn welgeteld 7 manieren om aan te melden. Helaas staat nergens goed uitgelegd waar iemand zich moet inloggen die nog geen account heeft. Na wat rond te klikken ben ik erachter gekomen dat deze functie schuilt achter ‘snelle aanmelding’

Hier werd ik begroet door een behoorlijk formulier met allerlei persoonlijke vragen. Ik vraag me af wat de relevantie is van de vraag wat mijn exacte adres is.

aanmelden2

Ik zou zelf gekozen hebben voor een simpeler design, waarin alleen de hoognodige dingen gevraagd worden aan de patiënten

Bronnen: 
mijnonlineagenda.be
pinterest.com

Auteur: Tyara Schetgens