beijing_accelerator_01

Onlangs ben ik in contact gekomen met Brecht Debackere tijdens een cursus Max 7. Brecht Debackere heeft een zeer brede kennis gaande van video, animatie, motion graphics, video synthese, interactie en conceptontwikkeling. Ik heb hem achter zijn projecten gevraagd en hij vertelde me over de Bejing Accelerator waar hij software voor heeft helpen schrijven.

Inspiratie

Beijing Accelerator is een installatie die in 2006 bedacht is door Marnix de Nijs. Hij kwam op het idee voor de installatie na zijn bezoek naar Beijing. Hij inspireerde zich door de dynamiek van de stad en hoe dat een dit effect had op het individu.

Werking

De persoon gaat in een gemotoriseerde racestoel zitten en ziet voor hem een 160×120 cm projectiescherm. Aan de hand van een joystick kan hij de stoel bewegen, waardoor het hele toestel kan draaien. Op dit scherm ziet de persoon een panorama beeld. De bedoeling is dat de persoon a.d.h.v. de joystick de bewegende beelden kan synchroniseren met het vast gepositioneerde panorama beeld. Bij het bewegen van de joystick zal dit het hele hele toestel in beweging krijgen.
bjs_acc_02

Synchroniseren

De bedoeling van Marnix was om een spel te ontwikkelen waar je bij moet blijven met de snelheid. Als dit niet gebeurd zal je een fysieke disoriëntatie ervaren, omdat de beelden met een andere snelheid bewegen dan dat je fysiek meemaakt. Dit effect zal er voor zorgen dat je duizelig wordt. Wanneer je een perfecte synchronisatie hebt, zul je een “rust” ervaren in je oriëntatie doorheen het spel.

Levels

Na een korte tijd zal er een nieuw panorama beeld te voorschijn komen waar je hetzelfde mee moet doen. Des te hoger je geraakt zal het moeilijker worden om met dit beeld te synchroniseren, omdat de snelheid is verhoogd. In totaal moet je tot level 6 geraken om het spel uit te spelen.