Google is al een tijdje niet langer enkel bekend om hun ontzettend populaire zoekmachine. In 2012 begon Google ook met het produceren van hardware. Destijds was dit slechts een prototype genaamd ‘Google Glass’, een slimme bril waarmee je onder andere video’s kon opnemen. Dit vooruitstrevende product zorgde toen voor Google voor enorm veel media-aandacht en iedereen werd benieuwd waarmee Google ging afkomen in de toekomst. Na talloze geruchten van allerlei projecten waar Google mee bezig was doorheen de jaren hebben we dit jaar uiteindelijk een eerste kijk gekregen op de toekomst dat Google voor ogen heeft. Deze visie is sinds enkele dagen te bezichtigen in hun pop-up store in New York City.

made-by-google-pop-up-shop-nyc-is-like-apple-store-but-with-personality-1280x600

Wat is er zo al te koop in deze store?

Wel, niets eigenlijk, of toch niets dat je fysiek mee naar huis kan nemen. Google verkoopt hier geen enkele van hun tentoongestelde producten, de store is enkel en alleen bedoeld om mensen een kijkje te geven in de toekomst dat google voor ogen heeft. In deze pop-up store wordt uiteindelijk iets veel waardevoller als producten verkocht, namelijk, een visie.

Wat valt er allemaal te ervaren in deze store dan?

Ze verkopen deze visie aan de hand van verschillende interactieve installaties. Zo zijn er onder andere ingerichte kamers, zoals je ze bij Ikea kan vinden, met een Google Home device in het midden van de kamer. In die kamers bevinden zich verschillende verscholen berichten die opduiken wanneer je er langs passeert. Deze berichten bevatten voorbeelden van wat je zoal aan Google Home kan vragen om te doen. Het huis van de toekomst is volgens Google een huis waarin je alles kan bedienen met je stem.
Verder is er een stand waar je Google’s smartphone, de ‘Pixel’, kan uittesten en een donkere ruimte met subtiele belichting waar je de uitstekende camera van de ‘Pixel’ kan beproeven.
Ook is er een hele sectie bestemd aan het uittesten van ‘Daydream’, Google’s virtual reality headset. En een bol bestaande uit tablet’s om ‘Google Photo’s’ uit te testen. Opmerkelijk is ook de dynamische rij blokken die zich aan de ingang van de store bevindt en heel wat hoofden doet keren.

google-store-pop-up-nyc-3-1500x1000

Wat is het en hoe werkt het?

Deze interactieve installatie bestaat uit 10 rijen vijf-kantige blokken waarvan 4 kanten elk een kleur bevat van het Google-logo en 1 kant de kleur wit. Deze rijen blokken kunnen op zichzelf draaien en zo verschillende beelden weergeven. Onder andere het logo van Google en de letters ‘NYC’. Leuke installatie maar niets werkelijk speciaals, tot wanneer je langs de blokken passeert. Aan de hand van sensors weten de blokken waar je je bevindt voor de installatie en zullen de blokken waarlangs je passeert lichtjes bewegen, zodat het lijkt alsof naast je de collectie blokken een wave doen. Het is een enorm plezante installatie waarlangs je wel meerdere keren zal willen passeren. Dit toont ook mooi aan hoe creatief sommigen met de hedendaagse technologie omgaan en dat een interactieve installatie uiteindelijk geen complexe hocus pocus nodig heeft om hoofden te doen draaien.

Youtube-kannaal ‘Marques Brownlee’ heeft een video over de pop-up store dat de werking van de verschillende installaties, inclusief de blokken, mooi weergeeft.  Als je dit blog-bericht interessant vond, zou ik zeker zijn video eens bekijken indien je de tijd hebt.

Auteur: Felix Struelens

Topic: Voorbeeld van een interactieve installatie