KLM Royal Dutch Airlines en Vueling zijn twee grote Europese luchtvaartmaatschappijen. Bij het bezoeken van hun websites heb ik beide websites kunnen vergelijken en daaruit conclusies getrokken. Ik zal ze hieronder bespreken volgens het AIDA-model.

A van ATTENTTION :

Op de website van KLM wordt de aandacht meteen getrokken bij de grote slideshow in het midden. De slideshow geeft afbeeldingen van vakantiebestemmingen die de klant meteen in een vakantiesfeer brengt. Bij Vueling heeft de homepage een wit en gele kleur. De
combinatie van kleuren vind ik niet heel aantrekkelijk maar geel trekt wel de aandacht.

KLM.png

Vueling.png

I van INTEREST :

De interesse wordt hier omgezet in een verlangen of voorkeur voor het product. Bij KLM wordt er voor een aantrekkelijke aanbod gezorgd : ze maken het duidelijk dat ze voor comfort en gemak zorgen. Bij het bestellen van vliegtickets is er geschreven dat er geen boekingskosten zijn. Dit kan het koopgedrag van de klant positief beïnvloeden (= consumentenpsychologie) omdat het alsof lijkt dat de consument minder moet betalen en wordt zijn wil om het product te kopen sterker. Bij Vueling gebruiken ze dezelfde psychologie op een andere manier met de slogan “Als ‘gratis’ jou lievelingswoord is”. Het doet de consument denken dat er gratis aanbiedingen zijn die de producten meteen interessanter maken.

Comfort.png

gratis

D van DESIRE :

De bedoeling om de klant te overtuigen om het product te kopen door reclame. Op de website van KLM overtuigen ze de klant dat hun aanbod van goede kwaliteit vb. : ze zoeken oplossingen als er onverwachte gebeurtenissen zijn zoals slecht weer. Bij Vueling wordt er gewerkt met een andere slogan “je zal alles vergeten, behalve deze reis”. Dit zorgt voor het verlangen naar de reis en geeft zin om te boeken.

KLM3.png

Vueling3.png

A van ACTION :

De klant wordt hier verwacht het product te kopen. Bij KLM worden er op de homepage meerdere ticket-aanbiedingen aangegeven. Net eronder tonen ze meteen de volgende stappen om de reis te vervolledigen (accommodatie, auto huren, …), het overtuigt de persoon om te klikken en meteen te boeken. Bij Vueling kan men enkel vliegtickets boeken en auto’s huren. Op die website is er een prijzenkalender die een goedoverzicht geeft over alle vluchten en prijzen.

klm2

vueling2

KLM heeft meer gebruikt gemaakt van juiste kleurencombinatie en heeft de belangrijkste onderdelen allemaal onder elkaar verdeeld op de homepage. Op de grote slider komt er ook veel reclame voor die een beeld geeft van vakantie en die dus de klant op visueel vlak aantrekt om meer over het product/de dienst te weten te komen. Bij Vueling is de homepage vrij simpel maar ze werken met sterke slogans die de consumentenpsychologie beïnvloedt.

Bronnen

KLM

Vueling