Iedereen kent deze webshops en heeft ze waarschijnlijk ook al eens gebruikt. Bol.com en Mediamarkt zijn een van de meest bezochte webshops van België en Nederland. Beiden hebben praktisch hetzelfde doel, elektronica thuis leveren aan hun klanten. Beide bedrijven hebben wel een heel andere kijk op hoe hun websites met hun klanten zou moeten omgaan. We gaan dit even vergelijken.

 

1.png

We beginnen bij de homepagina. Het is hier meteen duidelijk dat Mediamarkt voor een veel meer agressieve aanpak gaat dan Bol. Mediamarkt heeft vooral een aggresief voelend rood en wit kleurenschema. Woorden zoals ‘korting’ en ‘garantie’ staan in het groot verspreid over de hele homepagina. Bol heeft gekozen voor een rustiger blauw en wit schema. Woorden zoals ‘korting’ vallen veel minder op. Wat meer opvalt, is in welk thema de site zich momenteel probeert te plaatsen. Momenteel bereiden ze zich voor op kerstmis, er staan vooral afbeeldingen van speelgoed en andere cadeau’s voor kinderen. Verder hebben beide sites een navigatiebalk. Deze zijn praktisch identiek en geven een duidelijk overzicht wat voor producten er aanwezig zijn op de site.

 

2.PNG

3.PNG

Zoals eerder vermeld focust mediamarkt zich vooral op kortingen en garanties. Het grootste deel van de homepagina zijn blokken met informatie over artikelen die momenteel in korting staan. Wanneer je op een van deze artikelen klikt, kom je op een infopagina. Hier worden heel wat services vermeld die je gratis krijgt bij de aankoop van het artikel. Korting, gratis verzending, gratis overname van je oude toestel etc. Bol speelt hier minder op in. Er staan ook een paar kortingen, maar ook een ranglijst op de homepagina. Er word ook andere info vermeld die te maken hebben met de site zelf, niet de producten. Wanneer je op een artikel klikt kom je ook op de infopagina. De prijs van het artikel zelf staat hier veel minder in de schijnwerper dan bij Mediamarkt het geval is. Andere dingen zoals de gratis services krijgen wel een grote plek op de pagina, nog meer dan op mediamarkt.

 

4.PNG

Bij het gebruik van de zoekbalk krijg je bij beide sites een opsomming van alle producten die bij je zoektermen passen. Bij mediamarkt springen het merk van het product en de prijs enorm in het oog. Veelverkochte merken komen ook steeds bovenaan in de lijst. Bij bol is dit totaal niet het geval. De producten worden opgelijst naargelang ze relevant zijn voor je zoekterm. Merk en prijs zijn ook minder belangrijk. Ze staan klein bij de rest van de info, waardoor het aanvoelt als 1 mooi geheel.

De ‘koop nu’ knop valt op beide sites wel op. Hij is fel, en roept op tot actie. Nadat je iets in je winkelwagen legt krijg je bij mediamarkt meteen de keuze om er een ander product bij te kopen. Je krijgt ook de keuez om een veel langere garantie aan te kopen, dit gebeurd niet op bol. Men kan daarna verder gaan in de winkelwagen en de betaling afronden.

Beide sites hebben uiteindelijk hetzelfde doel. Maar het valt toch op dat ze beiden hun klanten op een heel andere manier behandelen. Op mediamarkt worden de kortingen bijna letterlijk naar je hoofd gegooid. Op bol voelt alles rustiger, en lijken ze je goed de tijd te geven om de juiste keuze te maken. Ik persoonlijk vind de aanpak van bol interessanter. Het is beter dat je wat langer zoekt, zodat je zeker bent dat je het juiste product koopt, ook al kost dat soms wat meer. Bij mediamarkt lijken ze je zo snel mogelijk iets te willen verkopen, en dat geeft geen leuk gevoel.

 

Auteur: Bauwens Ruby

 

Bronnen:

https://www.bol.com/nl/index.html

http://www.mediamarkt.be/nl/