Nieuwssites verschillen enorm onderling, verschillende nieuwsbronnen trekken een verschillend doelpubliek aan en dat merk je niet alleen in het soort nieuws dat ze maken maar ook in het design van hun websites.

In deze case studie: Het Laatste Nieuws tegen De Morgen

De Morgen staat al jaar en dag bekend als wat ze in het Engles een ‘broadsheet’ noemen en Het Laatste Nieuws als een ‘tabloid’. Op het eerste zicht is het uitzicht van de websites een enorm verschil

demorgenvshln.jpg

De homepage van De Morgen: Clean, strak, Focus op 1 hoogte punt en een duidelijk overzicht van de meest gelezen artikels.

De homepage van HLN: Te druk, opvallende titels, reclame voor wedstrijden, weinig witruimte, de website is niet gecentreerd op het scherm, …

 

demorgenvshln2

Een artikelpagina van De Morgen: Clean, focus op het artikel, groot lettertype, mooi gebruik van beelden maar de gebruiker moet evens scrollen alvoren het artikel te kunnen lezen.

Een artikelpagina van HLN: nog steeds enorm druk, makkelijk om door te klikken naar een nieuw artikel maar de blauwe kleur van de links nemen de focus van het artikel weg.

Verbeterpunten:

HLN: Website minder druk maken, meer witruimte gebruiken. Links in een andere kleur zetten, de blauw onderlijne text is te opvallend.

De Morgen: Op de artikel pagina het font iets kleiner zetten en de afbeelding iets kleiner maken zodat de gebruiker niet eerst hoeft te scrollen

bronnen:
http://www.hln.be
http://www.demorgen.be

Auteur: Kajan Haelterman