Wat zie je als je naar de homepagina’s van Apple en Microsoft surft? De twee websites zien er heel gelijkaardig uit. De twee webpagina’s zien er zo gelijkaardig uit dat ze van het zelfde bedrijf zouden kunnen komen.

screen-shot-2016-11-20-at-22-11-51

Home Page

Waarom trekken deze websites zo fel op elkaar? Omdat dit design effectief is. Het zorgt dat de gebruiker een positieve ervaring beleefd op de website.

Het eerste dat je ziet is een grote slider. Deze trekt alle aandacht als je op de pagina terecht komt. Je aandacht gaat dan naar de 4 afbeeldingen die eronder staan. Er staat niet te veel op de homepagina zodat de gebruiker snel het product kan kiezen die hij zoekt.

Bij Microsoft heb je nog een afdeling gericht naar business als je verder scrolt.

screen-shot-2016-11-20-at-21-52-37

Product Page

Als je op een product klikt zie je bij Apple een uitgebreide info pagina over het product met veel foto’s en weinig tekst, aangevuld met animaties.

Bij Microsoft moet je veel minder scrollen op een pagina, er is ook veel minder witruimte dan bij Apple. Wat ook opvalt is dat de website van Microsoft meestal onderverdeeld is in vakjes, terwijl dat bij Apple alles onder elkaar staat. Bij Microsoft is het dus veel functioneler, terwijl dat bij de concurrent het design hier de grootste rol speelt. Dat zorgt er misschien wel voor dat de gebruiker bij Microsoft het product sneller gaat kopen, je ziet trouwens onderaan ook direct de prijzen terwijl dat je bij Apple op de “Buy” knop moet drukken om de prijzen te zien.

Conclusie

Beide websites zijn ongeveer hetzelfde opgebouwd maar bij Apple is het belangrijkste het design, bij Microsoft is dat het functionele aspect.

Bronnen:
http://www.apple.com
https://www.microsoft.com

Auteur: Yannouk van Dyck