Website 1: Tilaa

Als eerste voorbeeld heb ik er een Nederlands website uitgepikt, namelijk Tilaa.com. Tilaa is een website waar je online servers kan huren. De website op zich zit netjes in elkaar en werkt ook zoals het zou moeten. Echter heb ik gemerkt dat het registreergedeelte nog niet helemaal op punt staat. Ten eerste zien we in de hoofdmenu geen onderscheid tussen registreren en inloggen, we zien enkel ‘inloggen’.

tila_1

Dit zorgde bij mij enerzijds voor verwarring: kan ik zelf geen account aanmaken? Krijg ik een account toegewezen wanneer ik iets bestel? Na het klikken op de ‘login’ knop, bleek dat ik wel degelijk kon registreren. Er is een onderverdeling gemaakt voor ‘inloggen’ en voor ‘inschrijven’.

tila_2

Ik was nog geen klant dus uiteraard koos ik voor ‘inschrijven’. Nadat ik gekozen had om een nieuw account aan te maken, kreeg ik exact hetzelfde dezelfde content te zien als bij ‘login’, namelijk een veld voor e-mail en voor wachtwoord. Dit is een beetje vreemd, aangezien dit toch 2 verschillende processen zijn.

tila_3

Ik koos ervoor om mijn e-mailadres in te vullen en een wachtwoord te kiezen. Deze inputvelden worden niet gevalideerd, wat mij toeliet om een valse e-mail in te vullen en zelfs met een domein dat niet bestaat. Mijn wachtwoord moest ik ook geen tweede keer herhalen (een bot zou hier iets random kunnen invullen). Ik moest ook nergens een beveiligingscode/captcha invullen om aan te tonen dat ik geen robot ben. Volgens mij kan de simpelste bot zich hier registreren op deze website, aangezien dit slecht beveiligd is.

tila_4

Het was zelfs mogelijk om meerdere keren te registreren op exact hetzelfde mailadres! Dit ging wel alleen als je 2x hetzelfde wachtwoord gebruikte, anders kreeg ik de melding dat het adres reeds in gebruik was.

Wanneer iemand zich registreert op de website, heeft Tilaa nog geen enkele gegevens over de gebruiker. Dit is niet echt handig vind ik persoonlijk. Bovendien wordt ik ook nergens gewezen op het feit dat ik mijn account moet bijwerken. Elke klant kan dus actief zijn zonder enige naam, adres, telefoonnummer of andere gegevens ingevuld te hebben. Het zou slimmer zijn als ze bij het registreren enkele basisgegevens zoals naam, achternaam en telefoonnummer/adres vragen. Dan zijn deze gegevens al in het bezit van Tilaa en kunnen ze deze later gebruiken voor bestellingen af te handelen.

tila_5

Ook moest ik nergens mijn e-mailadres bevestigen, waardoor echt alles of iedereen in 123 een klantenaccount kan aanmaken. Voor een IT bedrijf vind ik deze registratie zeer zwak. De website zit goed in elkaar, oogt clean en professioneel, maar ik zelf zou de registerpagina anders aanpakken.

Wat zou ik verbeteren/gebruiken?

Zo zou ik in de menubalk een onderscheid maken tussen ‘registreer’ of ‘login’ of deze 2 eventueel verzamelen onder ‘klantenzone’. Dit schept al iets meer duidelijkheid naar nieuwe gebruikers toe. Aan de login pagina zou ik niets veranderen, maar bij registreren zou ik invulvelden voorzien voor ‘naam’, ‘adres’, ’email’, ’emailvalidatie’, ‘captcha’. Op deze manier kan ik toch al info verzamelen over mijn nieuwe gebruiker, ook als deze nog niks koopt. Ook zou ik iets willen voorzien om bots/spammers tegen te gaan zoals een ‘ik ben geen robot’ knop. Dit is zeer makkelijk te implementeren en kost geen moeite voor de gebruiker. Ik zou het ook fijner vinden om meteen te zien te krijgen als een e-mailadres al in gebruik is, zodat je meteen kan verder gaan met een andere e-mail. De slider die aantoont of je een zwak of sterk wachtwoord gebruikt vind ik een zeer groot pluspunt! Dit staat toe tot de beveiliging van de gebruiker.

Website 2: Trustpilot

Trustpilot.com is een website die beoordelingen verzameld over tal van websites. Mensen kunnen er bedrijven/websites toevoegen en deze dan ook een score geven met bijhorende feedback. Aangezien deze site veel gebruikers heeft, heb ik besloten om naar hun registerproces te kijken. Hun registerproces is niet slecht, bevat enkele goede dingen, maar is zeker en vast niet geavanceerd.

Eerst en vooral zie ik in de menubalk ‘inloggen’ en ‘aanmelden’ staan, wat ik al zeer positief vind. Het toont duidelijk aan waar mensen zich kunnen registreren of inloggen. Beide schermen zijn zeer eenvoudig en bevatten een Facebook knop, Google knop en een E-mail knop. Deze 2 pagina’s zijn hetzelfde en onder elke pagina staat er ‘already a user, please log in’ of ‘not a user? sign up now.’

trustpilot_1

Dit is op zich wel duidelijk, maar persoonlijk zou ik hier iets meer verandering in brengen. Dit zou ik doen door bijvoorbeeld meteen to the point te komen door invulvelden voor naam , voornaam,… te voorzien wanneer je op registreren drukt. Wanneer je dan op ’email’ drukt op de registreren pagina, krijg je 2 velden te zien: eentje voor mail en een om je naam in te vullen.

trustpilot_2

Er is geen email validatie (die checkt of meedeelt dat je emailadres wel geldig is), maar in de volgende stap dien je je email wel te bevestigen. Als er iets is dat ik zou gebruiken van deze register, dan is het wel deze bevestiging via mail. Ook bij naam kan je invullen wat je maar wilt. Na het voltooien van deze 2 stappen, krijg je een melding met de boodschap dat er een mail verstuurd is naar het opgegeven mailadres. Deze mail ziet er als volgt uit:

trustpilot_3

Dit systeem werkt verbazingwekkend goed! Het enige wat je moet doen is op de blauwe knop drukken. Vervolgens wordt je doorgestuurd naar de website en kan je een wachtwoord aanmaken. Dit wachtwoord dien je niet te herhalen, wat wel vrij gevaarlijk is om een fout te typen. Er wordt ook niet aangegeven hoe sterk/zwak je wachtwoord is. Ook heb ik getest om een wachtwoord te kiezen dat bestaat uit slechts 2 letters, ook dit was helemaal mogelijk. Na het instellen van een wachtwoord, kom je terug uit op de homepagina van de website.

trustpilot_4

Het is mogelijk om meer info zoals je naam, woonplaats, geslacht, geboortedatum,… in te vullen bij je account, maar hier wordt nergens over gesproken. Persoonlijk zou ik de bezoeker er attent op maken dat dit wél mogelijk is. Het is namelijk handig om meer informatie te weten over je gebruikers.

doesnt_listen

Wat zou ik verbeteren/gebruiken?

Het idee om aanmelden/registreren op te splitsen in de menubalk vind ik zelf heel goed. Ook zou ik gebruik maken van een systeem waarbij je je email-adres moet valideren. Het registerproces zit hier zeer eenvoudig in elkaar, maar ik zou nog enkele validaties toevoegen. Ik zou bijvoorbeeld met Javascript kunnen checken of het opgegeven emailadres wel geldig is, of het wachtwoord uit meer dan x aantal karakters bestaat, of je 2 wachtwoorden overeen komen,… Ook zou ik de bezoeker doorsturen naar zijn ‘account’ pagina wanneer hij het registreren heeft voltooid. Dit zal hem aanzetten om zijn persoonlijke gegevens aan te vullen.

Bronnen: http://www.trustpilot.com, http://www.tilaa.com

Screenshots: genomen door mezelf

Auteur: Arno Stalpaert