Deze week vond de Adobe Max 2016 conferentie plaats in San Diego, California in de Verenigde staten (van 2 nov – 4 nov). Adobe Max 2016 is een jaarlijkse conferentie over het creatief zijn. Hier heeft Adobe hun nieuwste project aangekondigd, Project Felix.

Project Felix is een nieuw adobe programma ontworpen voor grafische ontwerpers. Kort samengevat laat Project Felix je snel en gemakkelijk fotorealistische composities maken met gebruik van 2D afbeeldingen en 3D assets. Project Felix maakt gebruik van o.a. 3D modellen, materialen, belichting en afbeeldingen. Kies een achtergrondafbeelding, kies een of meerdere modellen en plaats deze op de compositie. Voeg wat materialen aan de modellen toe, render en je krijgt de basis van een realistische compositie die nog verder kan worden bewerkt.

Om een duidelijker overzicht te krijgen wat Project Felix allemaal kan, kan je deze korte video van Adobe waarin Project Felix wordt voorgesteld.

design_mode-1

De interface is ontworpen met ontwerpers in het achterhoofd. De belichting wordt automatisch gegenereerd, gebaseerd op de achtergrondafbeelding, zodat alle modellen correct belicht worden. Project Felix berekent automatisch waar de horizon op de achtergrondafbeelding is om de modellen goed af te kunnen stellen en te voorkomen dat er problemen omtrent cameraperspectief zijn. De magic wand komt ook terug, maar deze keer met 3D kennis en de compositie wordt ook gerenderd in real-time in het render preview venster, zodat je steeds weet hoe je compositie eruit ziet.

Gebaseerd op de eerste feedback is er reeds beslist om nieuwe features te ontwerpen en het programma verder uit te breiden. Betere werking met Illustrator en Photoshop, het verder bewerken van de 3D modellen binnenin de applicatie en rendering met de grafische kaart (GPU rendering) zijn enkele voorbeelden van de toekomstige updates voor het programma.

Het programma is toegankelijk voor alle grafische designers. De gebruiker moet zelfs geen kennis hebben over 3D modellen, want het programma rekent op AI en niet enkel op de gebruiker om realistische beelden te maken. Deze AI maakt gebruik van automatisch lerende algoritmes. Adobe gebruikt AI om steeds meer (kleinere) taken bij het ontwerpen te automatiseren zoals belichting en plaatsing van modellen.

Om snel van start te kunnen gaan met Project Felix en om eenvoudiger assets te vinden en verzamelen, biedt Adobe nu ook 3 nieuwe types asset aan in de Adobe Stock. Deze drie types assets zijn modellen (flesjes, bananen, wekkers, …), materialen (hout, glas, steen, vloeistof, …) en belichtingen.

Adobe is echter niet de eerste die met zo’n programma uitkomt. Project Felix is vergelijkbaar met programma’s zoals Keyshot en Element 3D.

Adobe Project Felix zal later dit jaar als bèta-desktopapplicatie ter beschikking zijn voor Windows 10 en OSX en zal vanaf de release wereldwijd beschikbaar zijn voor alle Creative Cloud abonnees.

 

Auteur: Ruben Junius

Bronnen:

Rhodes, M. (2016, november 2). Adobe’s Project Felix Uses AI to Help You Craft Hyper-Realistic 3-D Renderings. Opgehaald van Wired: https://www.wired.com/2016/11/adobe-project-felix/

Zorana Gee. (2016, november 2). Introducing Project Felix: 3D Tools for Graphic Designers. Opgehaald van Adobe Creative Cloud Blog: https://blogs.adobe.com/creativecloud/introducing-project-felix-3d-tools-for-graphic-designers/