Het Laatste Nieuws en De Redactie zijn twee van de meest bezochte Belgische nieuwswebsites op het internet. Toch hebben beide sites een eigen karakter waar de ene meer wordt door aangetrokken dan de andere. Dit komt vooral door het soort nieuws dat erop geplaatst wordt, de gebruiksvriendelijkheid en de layout van de websites.

Layout

Als we eerst kijken naar layout van beide websites kan de meerderheid hiermee akkoord gaan dat De Redactie hier wel boven uitsteekt. Je hebt een betere zicht over interessante nieuwsartikelen en daarboven een menu waar je op een duidelijke manier je nieuws kan filteren. Bij HLN is dit anders, want ze plakken het nieuws meer tegen elkaar. Het Laatste Nieuws probeert zoveel mogelijk nieuwsartikels op zo weinig mogelijk plaats te krijgen wat een druk gevoel geeft en mensen weten niet meer waar ze op moeten letten.

AIDA

Als je op beide websites het AIDA-model bekijkt, kan je snel opmerken dat Het Laatste Nieuws op een goedkope manier met de “Attention”-deel de prijs pakt. Met het aantal nieuws dat ze proberen te zetten op zo weinig plaats, proberen ze ook mensen te lokken door uitdagende titels te zetten dat mensen kunnen overtuigen om erop te klikken. Zo krijg je dan titels als “X doet dit, je kan nooit raden wat er hierna gebeurt”. Op het internet gebruikt men ook wel het woord clickbaiten: Een interessante kop zetten dat de aandacht trekt, terwijl het achterliggende bericht niet zo leuk, informatief, schandalig of opzienbarend is als de kop suggereert. Dat noem ik dus goedkope aandacht.
Bij De Redactie krijg je duidelijke en interessante koppen waarvan je direct weet dat het interessant kan zijn om verder te lezen of niet.

Het “Interest”-deel is niet helemaal van toepassing hier, maar je kan wel zeggen dat De Redactie meer groot nieuws weergeeft aan de bezoeker, terwijl Het Laatste Nieuws hier ook vele andere nieuwtjes tussen zet zoals “Tien methoden om van een verkoudheid af te geraken” enzovoort.

Het “Desire”-deel wordt bij HLN meer aan de spraak gekomen dan bij De Redactie. Niet alleen geven ze ook meer nieuwtjes weer dat je interessant kan vinden, maar ze zorgen er ook voor dat je meer hierover wilt weten en zo verder daalt in meer artikels te bekijken op hun website. Bij De Redactie speelt het vooral op wat mensen moeten weten over wat er gebeurt in de wereld. Alleen de meest interessante onderwerpen komen hierop en het houdt zicht alleen bezig met nieuws.

Bij het laatste onderdeel, “Action”, kan je ook weer zeggen dat Het Laatste Nieuws hier makkelijk uitpakt door het grote aantal nieuwtjes dat ze online zetten dat de bezoeker nieuwe dingen kan laten uitproberen terwijl De Redactie puur informerend is.

Kort samengevat

Om het kort samen te vatten: De Redactie ziet er veel professioneler uit dan Het Laatste Nieuws en geeft ook informatie mee op een betere manier dat zelfs ook vaak via nieuwsbeelden kan teruggevonden worden op de website. De design van Het Laatste Nieuws lijkt iets dat al een paar jaar geleden opnieuw mocht gedaan worden, maar buiten dat kunnen ze wel bezoekers aantrekken door het grote aantal van interessante en minder interessante nieuws op de website te zetten.

Bron Het Laatste Nieuws
Bron De Redactie

Auteur: Lander Roozeleer