unnamed-796x531
Pokémon Go, de definitieve doorbraak van augmented reality?

Augmented reality of toegevoegde realiteit in het Nederlands, je kent dit fenomeen ongetwijfeld, want eigenlijk is het al een deel van ons dagelijks leven. Neem nu een koers die je live op tv aan het bekijken bent, de kilometers, het tijdsverschil tussen de vluchters en het peleton en ga zo maar door. Niet overtuigd? Wat dan gezegd over QR-codes? Ook de tweedimensionale streepjescode waarmee je informatie kan uitlezen is een voorbeeld hiervan.

Pokémon Go

In vergelijking met ‘Virtual Reality’ (VR) was ‘Augmented Reality’ (AR) tot niet zo lang geleden een minder gekend technologische toepassing, zo is VR booming in de gaming & porno industrie, wordt gebruikt door militairen om te trainen, urban design enzovoort. Maar op 6 juli 2016 kwam daar verandering in toen Pokémon Go werd gereleased in de VS, Australië en Nieuw-Zeeland.

Het ‘augmented based’ spel werd al snel een hype en veroverde de hele wereld. Het werd onderdeel van onze dagelijkse portie actualiteit. Oorzaken hiervan moeten we eigenlijk niet te ver zoeken. Een groot deel van de huidige adolescenten op deze wereld is namelijk opgegroeid met pokémon, bovendien heeft zowat iedereen een smartphone op zak. Een combinatie van beiden (en goeie marketing) maakte het niet moeilijk om een hype te creëren rond deze game.

Maar wat het spel zo speciaal maakt in vergelijking met de vorige pokémon games is dat je deze keer kan spelen via de camera van je smartphone. Je stapt gewoon rond, al kijkend naar het scherm van je toestel en tracht op die manier pokémons (augmented) te vangen en dat terwijl de achtergrond gewoon de realiteit (reality) is.

Flop uit het verleden

glass

Google Glass, het platform waarmee je handsfree informatie kon bekijken kwam uit voor het grote publiek in 2014 (in bètaversie). Vergelijkbaar met Pokémon Go kwam Google Glass ook regelmatig voor in de media. Het langdurig wachten op deze gadget deed de mediastorm doen liggen en het product verkocht niet. Ondanks dat de bril enkele keren werd gepromoot door o.a. tennissers zoals Roger Federer, Bethanie Mattek-Sands enzovoort. Nog geen halfjaar later nadat de bètaversie verkrijgbaar werd kondigde Google aan dat het zou stoppen met Google Glass te verkopen.

Waarom Google Glass een complete flop was ligt aan verschillende factoren. Ten eerste was dit een augmented reality product, iets wat redelijk ongekend was bij de meerderheid van de mensen, het is een technologie waarmee niet iedereen vertrouwd is en als je als Google Glass zijnde moet opboksen tegen smartphones, dan win je niet gemakkelijk of zelfs helemaal niet zoals dat ook het geval was. Bovendien wil niet iedereen met zo’n bril over straat lopen ondanks zijn strakke design, het is niet mainstream genoeg.

Is dit dan de doorbraak?

Mijn antwoord is alvast nee. Hoewel Pokémon Go augmented reality op de kaart heeft gezet en bij een bepaalde doelgroep mainstream is geworden kan je volgens mij nog niet spreken over een definitieve doorbraak. Pokémon Go was een enorme hype, maar hypes verdwijnen ook met de tijd en dat merk je ook met dit spel. Het wordt afwachten wat de toekomst brengt, misschien dat de ‘enterprise edition’ van de Google Glass voor een breakthrough kan zorgen voor de AR.

Bronnen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Google_Glass
https://nl.wikipedia.org/wiki/Toegevoegde_realiteit
https://www.theguardian.com/technology/2016/oct/23/augmented-reality-development-future-smartphone
http://www.unit040.nl/wat-is-het-verschil-tussen-virtual-en-augmented-reality/
Afbeelding google glass
Afbeelding pokémon go

Auteur: Aljim Panny