playstationvr
De nieuwe virtual reality headset: Playstation VR.

In een blogpost van Gamesradar vertelt een van hun redacteurs hoe hij tijdens een demo van een VR racespel met de Oculus Rift heel ziek werd tijdens de game expo E3. Hoe deze VR ziekte en misselijkheid ontstaat is niet het gevolg van een te lage resolutie of framerate van de virtual reality headset, het is puur het gevolg van het game design.

Racegames zorgen dat je tegen een duizelingwekkende snelheid je voortbeweegt terwijl je thuis rustig in je zetel zit, dit kunnen je hersenen niet ‘begrijpen’ en daardoor word je misselijk.

“VR literally requires sacrificing gameplay for humans to handle it.”

Het doel is om een omgeving te creëren die realistisch is om je hersenen de illusie te laten geloven. Dit kan betekenen om bijvoorbeeld niet met een virtuele user interface rond te zweven in een spel, maar in een virtuele tank te gaan zitten om de ervaring comfortabeler te maken. Ook het verwijderen van hobbelige wegen is een opoffering om niet motion sick te worden. Er moet dus bij elke fase van het maken van een VR game rekening gehouden worden met eventuele misselijkheid die kan optreden bij het spelen van de game.

In de toekomst zal virtual reality game development erom gaan om je een zo extreem mogelijke ervaring te laten beleven zonder dat je na 10 minuten de headset moet afzetten wegens misselijkheid.

Auteur: Brent Janssens